Hem › Forum › Allmän biodling › HF’s nya etiketter i butik!
-
FörfattareInlägg
-
2012-11-21 kl. 20:17 #14463Gamla ForumetanvändareForumledare
Värsta konkurrenten i butiken är HF's importerade honung.
Nu har HF tagit bort på sin importhonung. Många etiketter är förvillande lika andra etiketter pga ”senil slingan”. Man får läsa det finstilta på etiketten (text med 5-6 punkters storlek) för att se om det är Svensk eller EU och icke EU honung (proportioner okända).
En bild med högre upplösning!
https://docs.google.com/open?id=0B7qClAm5m4rgWFo1dmFmTnY4bE02012-11-21 kl. 20:51 #17034Gamla ForumetanvändareForumledareNotera EAN på hylletiketten. Honung importerad SBR.
2012-11-22 kl. 12:20 #17035Gamla ForumetanvändareForumledareHar svårt att förstå varför SBR importerar honung som konkurrerar med vår egen honung och till råga på allt med en etikett som är gör att den ser svensk ut :'(
2012-11-22 kl. 16:20 #17036Gamla ForumetanvändareForumledareDet är värt att notera att den enda kopplingen till SBR är att HF har rätt att använda varumärket, slingan eller nåt. Exakt vad, på vilket sätt och till vilken ersättning är inte offentligt.
Frågan är var handlaren fått SBR ifrån? Är det din handlare som har fel i sitt artikelregister eller får HF marknadsföra honungen under SBR-namnet också? Jag trodde bara det var själva slingan som HF hade licens att använda.
2012-11-22 kl. 16:59 #17037Gamla ForumetanvändareForumledareDen ända likhet med sbr´s etikett är slingan, annars är de inte alls lik den etikett man kan använda sig av som medlem.
Sen kan man undra om man har som lokal små producent sin huvud konkurens med icke svensk import honung från gud vet var.
Det är samma varugrupp med två helt skilda produkter.
mvh edward 😛
2012-11-22 kl. 17:11 #17038Gamla ForumetanvändareForumledareJag har noterat samma ean kod här på den lokala ICA >:(
2012-11-22 kl. 21:08 #17039Gamla ForumetanvändareForumledareSjälvklart har aldrig HF gjort något som försvårat för kunden att välja Svensk honung.
Gång på gång ser vi hur några wannabees försvarar HF's smutsiga marknadsföring!!
Pinsamt!!!
2012-11-25 kl. 03:30 #17040Gamla ForumetanvändareForumledareHF har ny VD. Den gamla är petad och är numera enbart Import & Export ansvarig, allså sysslor som han i huvudsak arbetat med hittills. Ca 90% av HF's produktion är produkter baserat på importerad honung eller förvanskad svensk honung blandat med fruktos.
HF's marginaler måste upp för att fungera som ett bestående företag i framtiden. Antingen pressar man sina leveratörer eller så höjer man priset ut till kunderna. Skillnaden är lönsamheten och man kommer att göra allt för att öka lönsamheten i bolaget. Förändringar är att vänta.
Ett mera marknadsmässigt och affärsmässigt HF kommer på sikt att gynna Lokalproducerad Svensk Honung. Priset kommer att gå upp och efterfrågan öka på Lokalproducerat.
Jag har varit ute på en saluhall och tre livsmedelsbutiker och haft honungsprovning. SBR burken betraktas inte som lokalproducerat och jag själv är av åsikten att Etiketten saknar den pondus som många fortfarande tror att den har.
Enda sättet att öka försäljningen av Svensk lokalproducerad honung är att göra en insats själv med eget lokalt varumärke. Det har inte varit något problem att ibland sälja hela lådor typ 12x350g och ibland har de gått för en 5-hundring (119 sek/kg).
Intresset för lokalproducerad honung och lokalproducerad mat ökar stort. Man vill se ett lokalt varumärke från orten. Man vill handla direkt av producenten och ha kontakt med producenten. Man måste bara ha lite hum om hur man skall marknadsföra och sälja sin honung för att lyckas bra.
Här borde SBR ha en betydligt större funktion och utbilda i marknadsföring och försäljning och ta hand om sina medlemmar samt framförallt marknadsföra SVENSK HONUNG!!! från Svenska producenter och koppla bort allt tönteri med etiketter och kopplingen in i stora centrala honungsfabriken. Nu har tydligen all tid gått åt till GMO frågor, politik och bidragsansökningar. Meningslös administration som inte leder någon stans.
Nu sitter man och kramar ”sitt varumärke” och allt handlar bara om senilslingan som är så utvattnat genom samarbetet med HF och helt enkelt förstört sedan många år tillbaka. Jag har inte sett en enda SBR burk i butik på ett år. Att nu satsa på den mest avtändade locketiketten någonsin tillsammans med en egen lokal etikett känns ganska meningslöst.
HF byter etiketter och motiv ofta. Det handlar alltså inte så mycket om etiketten utan ursprunget och innehållet i burken. Den kreativa försäljningen är det viktigaste av allt.
2012-11-25 kl. 21:19 #17041Gamla ForumetanvändareForumledare”Intresset för lokalproducerad honung och lokalproducerad mat ökar stort. Man vill se ett lokalt varumärke från orten. Man vill handla direkt av producenten och ha kontakt med producenten.”
Instämmer /P-O
2012-11-26 kl. 08:45 #17042Gamla ForumetanvändareForumledareVår SBR-etikett är en stor tillgång för den som marnadsför sin honung lokalt. Namnet på biodlaren garanterar det lokala. Man kan ringa honom och fråga var bisamhällena står.
SBR-sligan står för kvalitet och att det är ”riktig honung”. (som kunderna säger).
Stålligheter i debatten kring detta beror oftast på okunskap eller sk dold agenda. Sålunda kan man lämna dessa inlägg lite åt sidan i ett seriöst resonemang.
Det vi nu måste arbeta med är att vårda vårt varumäke. Trots att det blivit misshandlat under den senare tiden så finns i denna etikett ett stort värde för biodlingen. Detta kombinerat med utbildning av SBR-medlemmarna i marnadsföring mm. med målet att skapa ett ökat förtroende för vår lokalt producerade honung. Redan i nybörjarkurserna bör detta påbörjas.2012-11-26 kl. 10:27 #17043Gamla ForumetanvändareForumledareHur många burkar honung producerade SBR ?
Inga!
SBR är ett förening och består av medlemarna, det är medlemarna som producerar honungen.
Vem ska då göra reklam och var ambassadörer för lokal producerade svensk honung ?
Bäst vore det om det var de mest kunnig och de som är närmast kunden och konsumenten utför detta arbete = den lokala biodlaren.
Klart att de skulle vara bra om vi tar fram ett gemensam tänk/verktygslåda för att uppnå detta. Det har funnits flera kurser i marknadsföring / förädling som har har ordnats och bedrivits med sbr som uppdragsgivare. För att ta del av dessa krävs det att man anmäller sig, tar sig dit och är delaktig.Hur många bi odlare gör reklam för sin produkt idag? Strippar bilen, skyltar vid vägen?
Hur många är det som bjuder in den lokala tidning, radio, TV kanalen in för ett besök i bi gården? Många av dessa åtgärder kan man få gratis mot att man själv är bered att offra av sin egen tid. Plus att de har stor genomslags kraft och når de tilltänkta konsumenter direkt och på ett sätt som man inte kan betala för. Det blir ett bra sätt att indirekt marknads föra honungen som har stor genomslags kraft. Svårt att genomföra på den centrala nivån, bäst sker det ut i landet eventuellt med stöd och idéer som är gemensamma för hela landet.
Gammal mossig design på honung etiketen? Kanske är det dax att sbr´s biodlare tar tillbacka den och gör den stolt och stort igen!
Det blir då lättare att göra reklam då, eller ska vi samla ihop allas egna hemsnickrade varianter och folk i söder ska göra reklam för lokal honung i norr och tvärtom?Se bara på bullens pilsner korven som var på väg att läggas ner och hur de med små medel lyckas vända det hela och göra det till ett framgångs saga.
mvh edward 😛
2012-11-26 kl. 11:06 #17044Gamla ForumetanvändareForumledareAnvänder man återtag vet man inte vilken honung man fått tillbaka då flera 100 kg finns inladdat i systemet medan din honung laddas på. Det finns inga som helst garantier angående kvaliteten mera än att allt är kört etfer samma schema som presenterades i Bitidingen. All honung från återtag är lika död, lika tråkig och har samma färg och smak.
https://docs.google.com/open?id=0B7qClAm5m4rgeXBfYXBKZFY3T1U
Ser man till honungsbedömningsreglementet och honungsbedömningen är den ganska vidlyftig och man underkänner sällan någon honung. Butikerna däremot är ganska observanta på vad de skall ha på hyllorna och där passerar ingen honung som inte är tänkbar i butiken.
Kvalitet inom SBR-sfären är något högst personligt från den enskilda betraktarens öga (den egna producenten) och det finns ingen kvalitetsstandard eller kvalitetsmedvetande. Inom SBR är Kvalitet SEKUNDÄRT, medlemsavgiften och antal medlemmar samt ”gilla” på facebook PRIMÄRT.
2012-11-26 kl. 11:13 #17045Gamla ForumetanvändareForumledareLäser man PDF innehållet noga (se länken ovan) så förstår man att man inte kan tappa honung från 10-12 grader utan det förekommer en tredje uppvärmning innan honungen tappas på burk.
Värt att notera att detta är den honung som HF värmer. Biodlaren eller den utländska biodlaren (import) kan ha värmt på en hel del i sin process utan att det registrerats eller kvalitetssäkrats.
Jag har frågat om kvalitet och kvalitetshandbok här på forumet och fått svaret att den inte behövs. HF garanterar kvaliteten tillsammans med etiketten … man förstår lätt vilken brist på kunskap det finns inom SBR.
Man får bidrag och anslag till utbildning, de som behöver det mest är tydligen våra företrädare.
2012-11-26 kl. 13:13 #17046Gamla ForumetanvändareForumledareHär finns en artikel av Äkta Vara med sin syn på närproducerat.
2012-11-26 kl. 14:50 #17047Gamla ForumetanvändareForumledareDetta är en del av den misshandel som vårt varumärke blivit utsatt för under senare tid. Kunden föreställer sig nämligen att den biodlare som har sitt namn på etiketten också har producerat honungen. I fallet med återtag så är detta inte säkert sanning.
Vidare tror kunden att hanteringen har skett under gängse hobbybiodlaremetoder – dvs att honungen inte uppvärmts som HF gör. När kunden får veta sanningen så känner den sig lurad.
Här behövs det uppryckning inom SBR för att ställa allt detta tillrätta. Detta kan vi göra genom att föra en sansad diskussion här och på våra möten. Då kan vi påverka våra förtroendevalda och om så behövs välja in rätt personer som kan göra jobbet.
-
FörfattareInlägg
Ämnet ’HF’s nya etiketter i butik!’ är stängt för nya svar.