FAQ – Svärmtelefonen för svärmfångare

Kan vi ha en kontaktperson för hela vårt distrikt / förening som sedan kontaktar en biodlare där svärmen befinner sig.

Nej, det är inte att rekommendera. Samtliga biodlare som önskar vara svärmfångare ska registrera sig enskilt hos oss och uppge vilka postnummer man vill stå med under.

Svärmtelefonens uppgift är just att vara länken mellan uppringaren och närmsta svärmfångare för att slippa ha en kontaktperson.

Hur fungerar sökningen efter en svärmansvarig i området?

Tjänsten söker först på hela postnumret, samtliga 5 siffror. Exempel 123 45. Om tjänsten får en perfekt träff så ringer tjänsten upp svärmfångaren som står registrerad på det postnumret. Finns det fler svärmfångare registrerade på exakt det numret försöker tjänsten fördela samtalen rättvist.

Om tjänsten inte hittar någon på 123 45 så söker den på 123 4X och sist 123 XX. Hittar den ingen svärmansvarig på de tre första siffrorna så får uppringaren svaret att det inte finns någon svärmansvarig i området.

Om jag vill stå med i ett större område, exempelvis hela min kommun, måste jag då uppge samtliga postnummer, vilket kan bli väldigt många?

Nej det behöver du inte. Se föregående fråga. Där ser du hur tjänsten söker. Det här innebär att om du bor i ett område där alla postnummer börjar på de tre första sifforna (ex. 123 XX) så räcker det med att du registrerar dig på ett nummer i det området ( ex. 123 45). Samtalen som skickas till dig är de som då börjar på 123 XX och som inte hittar någon annan ansvarig i området.

Om jag som svärmansvarig får ett telefonsamtal från svärmtelefonen och jag inte svarar, går då samtalet vidare till en annan svärmansvarig?

Nej, tyvärr inte. När samtalet är kopplat så är också tjänstens funktioner bortkopplade från samtalet och känner inte av ifall du inte svarar eller din telefonsvarare går igång. Vi rekommenderar därför att du som är svärmfångare ser till att i möjligaste mån, under svärmperioden, kan svara i telefonen.

När ett samtal kopplas till dig så kommer svärmtelefonens nummer upp i din display, därför är det bra om du lägger in svärmtelefonen som en kontakt i din telefon och döper den till Svärmtelefonen. Då är det enklare att se om det kommer ett samtal från tjänsten. Numret är 0766 – 86 07 01.

Om du också har möjlighet att ha en telefonsvarare så kan inringaren få möjlighet att lämna ett meddelande. Du får dessutom alltid ett SMS från tjänsten, oavsett om du svarar eller inte, med uppgifter om telefonnummer till personens om ringt så du har möjlighet att återkoppla.

Har ni fler frågor kring hur Svärmtelefonen fungerar, kontakta:

Ann-Sofie Alfsdotter,
ann-sofie.alfsdotter@biodlarna.se