Hem › Forum › Allmän biodling › Äggläggande arbetsabin
-
FörfattareInlägg
-
2013-06-06 kl. 20:16 #14566Gamla ForumetanvändareForumledare
Hej!
Har funderat en del över äggläggande arbetsbin.
Ändrar biet utseende så att de liknar en drottning eller kvarstår arbetsbiets utseende även när de blir äggläggande. Man har många funderingar som ny biodlare, så att man lägger märke till rätt saker.
/Helen2013-06-06 kl. 21:27 #17471Gamla ForumetanvändareForumledareJag har letat noga efter något bi som avviker i ett bisamhälle med äggläggande arbetsbin utan att hitta några kännetecken. Men det finns kanske något trick som jag inte känner till?
2013-06-07 kl. 18:33 #17472Gamla ForumetanvändareForumledareHej Olof!
Tack för ditt svar.
Om du inte hittat något avvikande bi som är äggläggande så inte tror jag att jag kommer att göra det heller, för övrigt kan det ju vara så att det är flera arbetsbin som börjar lägga ägg vad vet man. Är även fundersam om det är normalt drönaryngel eller puckelyngel jag har i min kupa, men det lär väl visa sig nästa gång jag kollar. Samtidigt som man skulle vilja titta ofta så vet jag ju att man stör bina också, så jag får väl ha tålamod.
Som nybörjare gör man väl en massa misstag innan man lär sig skulle jag tro och vissa andra saker funkar säkert trots att oddsen är emot.Det är så intressant att läsa all kunskap och olika teorier som biodlare har.
/Helen2013-06-07 kl. 19:35 #17473Gamla ForumetanvändareForumledareSamtidigt som man skulle vilja titta ofta så vet jag ju att man stör bina också, så jag får väl ha tålamod.
Om du inte tittar så lär du dig inget, så öppna du kupan. Visst stör du dem och minskar deras produktion, men det har du igen mångfalt i framtiden!
2013-06-08 kl. 21:02 #17479Gamla ForumetanvändareForumledare🙂 Hej, jag har tittat och stört rätt mycket men i facebookgruppen (beekeepers) så sade någon klok person att Visst stör jag – men jag måste ju få lära mig – som sagt.
Idag fick jag se en drottning hjälpas fram och det var en häftig upplevelse.
Nu hoppas jag att hon inte led för att hon fick födas fram så där i ljuset..2013-06-09 kl. 09:12 #17480Gamla ForumetanvändareForumledareVisst stör jag – men jag måste ju få lära mig – som sagt.
😀 Det finns säkert flera som har samma funderingar som du, fast dom inte tänkt eller ställt frågan ::)
Fast även dom tar del av de svaren du får och lär sig dom med 😉
Fortsätt att fråga så lär du dig och alla andra som läser 🙂
mvh Edward 😛
-
FörfattareInlägg
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in