Jag är en ny biodlare som är inne på andra sommaren. Jag har ett till synes starkt samhälle som jag planerar att dela på när tiden är rätt.
Jag var dock inne och tittade till dom idag och såg en lite konstig cell som jag gärna skulle få lite hjälp att identifiera (se bifogad bild).
Är detta en drottningcell eller något helt annat? Är den inte väldigt liten för att vara en drottningcell? Kanske något att hålla under uppsikt så dom inte drar upp fler.
Ja, det är en liten början till en Drottningcell. Jag brukar kalla sådana för ”terapi-celler” i mina samhällen, eftersom jag inte får ägg i dem, och de därför aldrig byggs ut till full storlek. I välfungerande samhällen förekommer ofta sådana terapi-byggen fram tills midsommar ungefär.
Skulle du se ett ägg eller en larv i en sådan cell – dela genast samhället om du vill undvika en okontrollerbar svärmning.
Det är en cellkopp och är helt normalt. Bina bygger sådana under 'svärmperioden'. Ser du en larv i så förbereder sig samhället på svärmning eller ett stilla byte.
Författare
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in