Arbetsbesparande investering

Hem Forum Allmän biodling Arbetsbesparande investering

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare

Ska ge mig på att investera lite i min honungshantering, och är intresserad av var ni anser den största effekt/tidsbesparingen finns? Är det att skaffa en större en automatiskt slunga? avtäckningsmaskin? honungsrörare? tappmaskin? eller finns det något annat område som främst besparar arbete och tid. Jag räknar med att ha en produktion om ca 1,5-2ton, jag använder enbart plastramar.  😉
    mvh Johan

Man kan börja med att vända på avtäcknings gaffel och krafsa ramarna och använda sig av en klarnings tank

Om du har en stor slunga och inte kan fylla den tillräckligt fort står den still och är ineffektiv, bäst är att ha balans mellan avtäcknings hastighet och slungan eller slungorna .

Den första stor investering jag gjorde efter inköpa av egna slungor var en tapp maskin, spar tid och doserar rätt.

mvh Edward  😛

Något som pumpar honungen uppåt efter slungan är viktigt tycker jag, det blir min nästa investering. Att lyfta hinkar efter slungan är fysiskt slitsamt, även om det kanske inte tar så mycket arbetstid.

Sten-Åke Lindell har visat hur man filtrerar vax & honung efter både avtäckning och slungning. Han använder en pump med nivågivare. Han använder flera 600kg klartankar efter varandra och kan jobba utan avbrott och passning medan han avtäcker & slungar.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in