Årets första utvidgning

Hem Forum Praktisk biodling Årets första utvidgning

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare

Nu har värmen och våren kommit på allvar. Det börjar bli dags att utöka samhällena. Det är alltid svårt att avgöra när på våren det är bäst tidpunkt. För tidigt, ja då kyler man ner samhället och istället för starkare samhällen får man svagare. Väntar man istället för länge, ja då påverkas skörden i juni eftersom färre dragbin hunnit födas..

Jag har alltid invintrat mina bin på 2 lådor LN. I maj har jag tidigare bara skiftat på yngelrummen och när maskrosorna och körsbärsträden blommar har första skattlådan åkt på. Ifjol var våren sen och detta gjordes då senare vilket resulterade i en dålig skörd i juni. Dragbina hann då aldrig födas till huvuddragens början. Jag har skiftat yngelrum på våren i syfte att öka drottningens äggläggning. Jag har jämfört med några andra biodlingskollegor som lyckats få bra skördar och som vintrar in på 1 låda(LN). De ger sina bin en kladdig skattlåda som andra yngelrum på våren och det ger bina en bättre boost, än vad min relativt tomma nedre yngellåda ger. Jag vill ju ha denna boost även jag. Det är ju jätteviktigt att på bästa sätt nu på våren stimulera bina till maximal yngelproduktion. Jag som lever på min biodling måste ju ha ut maximal honungsproduktion! Jag tycker att man får starkast bin på våren när man vintrar in dem på 2 lådor. Men att skifta yngelrum räcker inte för att på bästa sätt sporra yngelproduktionen.

Vid första utvidgningen flyttar jag nu därför ner övre yngellådan och sätter den på botten. Sätter sedan en kladdig fjolårsskattlåda över, på med spärrgaller och sen hamnar den nedersta relativt tomma yngellådan överst och blir första skattlådan. Bina får därmed sin boost. Men dock också första skattlådan. Risken är nu att det stora utrymmet påverkar utvecklingen negativt om samhället kyla ned. Någon vecka senare måste jag också givetvis åka ut och se till att inga viceceller byggts i skattlådan. Men det går ju snabbt och enkelt.

Jag vill maximera yngelproduktionen och jag tror man uppnår det bäst såhär.
    Det enda kruxet är: När gör man bäst detta?

Det tar 3 veckor innan äggen som läggs blir till bin. Sedan tar det ytterligare 3 veckor innan de blir dragbin. Gör jag utvidgningen 1 maj, då har jag dragbina flygfärdiga ca mitten på juni! Då har hallonblommorna i mina trakter för det mesta börjat blomma, som här utgör huvuddraget tillsammans med klöver. Så teoretiskt är 1 maj i sista stund att utvidga om man vill ha bästa tänkbara förutsättningar för optimal skörd. Samtidigt vill man inte uppnå den negativa effekten av nedkylning genom att börja för tidigt.

Hur tänker ni?
    Sen får man ju bedömma starkare/svagare samhällen. Givetvis begränsar jag ju utrymmet hos de svagare samhällena, men det är ju de starkare samhällena som producerar honung. Det är ju dem som ska prioriteras och efter dem biodlingen ska planeras, om man vill maximera honungsskörden.
    Så nu efter påsk är det nog dags att börja utvidgningen om det ska bli någon större skörd i juni. 🙂
    Mvh Marcus

Hur tänker ni?

Jag gör lådskifte på de som övervintrats på två lådor vid samma tillfälle som jag gör utökning från 1 till 2 lådor av praktiska skäl (tidsbesparing). Det svarar inte på din fråga om när det är mest lämpligt, men detta passar mig. Mitt huvuddrag är höstraps och brukar börja från 1:e maj +- 2 veckor och sluta 5:e juni +-2 veckor, trots detta börjar jag inte med bina förrän första halvan av april. Jag lever i tron att bra augusti+bra drottning+bra tidigt vårdrag (uppställningplatsen) är avgörande faktorer för skörden, det är däremot inte biodlingstekniska metoder.

Tack för svar.

Intressant. Kan förstå att du är tidigt ute i första halvan av april med lådskifte om ditt huvuddrag är höstraps. Då får dina bin en rejäl boost av rapsdraget. Mina får det av kladdlådan istället. Vi har gott om maskrosor och fruktträd här. Då gissar jag att du nu i kommande veckan kommer sätta på första skattlådan på dina starka samhällen nu, rapsen borde väl börja blomma snart med tanke på vårvärmen som nu kommit.

Det är klart att ett tidigt rapsdrag kan bygga upp bina så att det kan bli fortsatt god skörd resten av sommaren. Men jag tror den biodlingstekniska delen har minst lika stor inverkan på skörden. Självklart bra drottning. Självklart bra bigård. Men för oss som saknar raps måste vi också likt ett tidigt rapsdrag ge bina någon sorts boost som sporrar yngelproduktionen, tidigt!

Här blir fjolårets skattlåda med kladdramar viktig. Du slipper ju detta då du har raps. Sen tror jag det finns fler biodlingstekniska sätt att öka skörden på. Spärra drottningen på 1 låda i juni bland annat. Bikupor med för mycket yngel som ändå inte hinner bli dragbin förbrukar mycket honung att mata, så det borde också kunna ge några kilon extra.

Då får dina bin en rejäl boost av rapsdraget.

Definitivt men det är inte så mycket mening med det eftersom här finns väldigt lite drag när höstrapsen blommat över och det är bara vissa år jag får en sommarskörd.

Jag har en fråga lite utanför ämnet, och den gäller de kladdiga honungsramarna. Jag låter också mina bin rengöra ramarna efter att jag slungat, men jag har funderat på om detta inte är en god smittospridare.

Om jag har någon sjukdom i ena samhället, så är väl risken hög att den smittan förs vidare när jag skickar ner ramen i en annan kupa, eller? Speciellt om ramen är kladdig, för då sprider jag ju honung mellan samhållena.

Är alternativet att låta bina bygga nytt varje år?

Jag har en fråga lite utanför ämnet, och den gäller de kladdiga honungsramarna. Jag låter också mina bin rengöra ramarna efter att jag slungat, men jag har funderat på om detta inte är en god smittospridare.

Om jag har någon sjukdom i ena samhället, så är väl risken hög att den smittan förs vidare när jag skickar ner ramen i en annan kupa, eller? Speciellt om ramen är kladdig, för då sprider jag ju honung mellan samhållena.

Är alternativet att låta bina bygga nytt varje år?

Det stämmer. Därför är det viktigt att hålla uppsikt efter AY på egen hand. Det kostar rätt mycket arbete och ökad svärmrisk och pengar att bara utvidga med nya mellanväggar så kalkylen går inte ihop.

Håller med. AY måste man kontrollera att man inte har. Ser man lättast vid invintringen/slutskattningen. Ser det bra ut kör man hem lådorna till lådförrådet och häller 60% ättiksprit i. Det tar kål på nosema, håller ramarna fria från vaxmal mm. Det är bra att ha fina kladdiga ramar från slungrummet med lite honungsrester i, perfekt nu på våren att sätta som andra yngelrum. Har man kontrollerat bina på hösten så ser jag det som riskfritt med att ta kladdlådor mellan Bigårdar. Har man större lokaler och möjlighet kan man ju måla bigårdarnas lådor i olika färger och särskilja lådorna så sprider man iaf inget utanför bigården.

Håller med. AY måste man kontrollera att man inte har. Ser man lättast vid invintringen/slutskattningen. Ser det bra ut kör man hem lådorna till lådförrådet och häller 60% ättiksprit i. Det tar kål på nosema, håller ramarna fria från vaxmal mm.

Tar verkligen 60% Ättiksyra all nosema och 100% av vaxmott i dess olika stadier? När jag körde med 60% för 15 år sen, så vill jag minnas att vaxmotten, och även Nosema kunde överleva vintern. Idag ser jag till att ha minst 75% Ättiksyra då jag lagrar utbygda ramar. (Åke Hansson skrev på sin tid att det enda som dög var Is-ättika, dvs 98-99%)

mvh

Stämmer. Jag kom ihåg fel. Det ska vara 80 % ättiksprit.

Var får man tag i så stark ättiksprit?

Tex här: https://webshop.fishersci.com/insight2_se/mainSearch.do;jsessionid=50BBC3D36B05A36524CDA37F13F8CE87.ukhigjavappp4

Eller här: http://www.algolchemicals.se

mvh

Försökte leta upp ättika på båda sidor, men misslyckades. Vad heter is-ättika på engelska?? 😮 😮

Var ute i tisdags och utökade lådorna i en första bigård för i år. Bina där hade inga problem att få på boostlådan, och nedre yngelrum nu som första skattlåda. Det fanns redan nyindragen nektar i de flesta kupor. Lönnen blommar för fullt och där är nu de flesta bina i mina trakter. Körsbärsträden börjar också slå ut. Vinbärsbuskarna blommar och tom krusbärsbuskarna knoppar nu. Till helgen blir det varmare så nu är det dags att åka ut till resten av bigårdarna och sätta på skattlåda.  🙂

Här har vinbären och körsbären blommat över… Päronen har slagit ut, och inatt flyttar jag en bigård till årets första pollineringsuppdrag, fruktodling. Satte på tredje skattlådan på de starkaste samhällena idag.

mvh

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in