Hem › Forum › Allmän biodling › Avläggare
-
FörfattareInlägg
-
2016-05-14 kl. 18:26 #15166Gamla ForumetanvändareForumledare
Hejsan
Vilken tid på dagen är bäst att gör avläggare på?2016-05-14 kl. 19:43 #19430Gamla ForumetanvändareForumledareJag har gjort avläggare allt ifrån kl 04:30 till klockan 23:00 sommartid. Kan inte säga att någon timme är bättre än en annan… Möjligtvis att jag håller siesta mellan 12-15 så att t-shirten får torka i solen en stund. 8)
2016-05-14 kl. 21:08 #19431Gamla ForumetanvändareForumledareSom Thomas säger, så spelar det mindre roll när det är varmt/sommar. Just go for it!
Är det kallare i luften (höstavläggare) och metoden du gör avläggare på innebär att drottningen hänger i utätningsbur kan man ju tänka att hon inte ska hänga för länge ensam när det är kallt. Då tror jag det är bättre att göra avläggaren under dagen, innan det blir kyligare.
2016-05-17 kl. 06:21 #19434Gamla ForumetanvändareForumledareJag går i funderingar på att göra en avläggare nu. Men jag kanske ska vänta någon månad?
2016-05-17 kl. 10:35 #19435Gamla ForumetanvändareForumledareDu behöver inte vänta så länge, det går alldeles utmärkt att gör avläggare i slutet av maj eller början av juni.
Väntar du för länge så ökar ju svärmrisken.2016-06-07 kl. 11:39 #19457Gamla ForumetanvändareForumledareJag gjorde en avläggare i helgen. 😀
Då undrar jag när man kan se när de börjar odla fram sin nya drottning?
Börjar de tillverka vise cellen omg o börjar fylla den med drottning gele eller de gör puppan först när de matat den ordentligt så att själva larven sedan kan utvecklas i puppan?
Hoppas ni förstår vad jag menar?! ???2016-06-07 kl. 13:39 #19458Gamla ForumetanvändareForumledareBina bygger nästan omgående ut en cell runt den utvalda larven. Man ser det oftast ganska tydligt. Sedan får larven växa där i tills den täcks. Dvs cellen först.
/M2016-06-09 kl. 06:51 #19462Gamla ForumetanvändareForumledareNu har jag kollat avläggaren.
Jag fann fyra viseceller. 2 st/ram. 😀Så nu funderar jag på att flytta över den ena ramen till en ny avläggare och ta lite yngel o bin från modersamhället som växer bra. så kommer båda avläggarna att vara i fas med varandra.
Tror detta blir bra??Sedan har jag en annan fundering och det är att skära ut ena visecellen och sätta in i en tredje avläggare. Vad tror ni om det? Eller jag ska avvakta ett par veckor o göra om samma procedur igen från modersamhället.
Målet i år har varit att ta tre avläggare så jag har fyra samhällen inför vintern.Så vad tycker ni om det hela? 🙂
2016-06-11 kl. 12:32 #19465Gamla ForumetanvändareForumledareHar du bimassa att dela upp i 3 avläggare nu, så gör det nu. Ju senare man väntar, ju mer bimassa krävs för att avläggaren ska vara invintringsduglig, dvs drottningen ska ha lagt tillräckligt med ägg innan det blir kallt. Om man räknar att avläggaren själv ska dra upp drottningen (i form av drottningcell), så går det runt 15 dagar innan drottningen kryper ut, ytterligare 7-8 dagar till parning om vädret tillåter och sedan börjar hon lägga ägg. Dessa tar knappt 20 dagar att kläckas.
Så räkna en dryg månad innan avläggaren ökar i antal bin igen.
2016-06-22 kl. 07:29 #19496Gamla ForumetanvändareForumledareAng. kläckning av drottningarna:
Kläcks de alltid eft 6-8 dgr efter det att cellen är täckt?
Eller det kan gå upp till 10 dgr med?Jag frågar för att jag hade 2 celler som jag tror blev täckta samma dag, där jag då flyttade över den ena cellen till en egen avläggare och den är kläckt. Men inte den andra.
Så har funderat en del runt detta.
Jag kan ha tagit fel på täckningen också i och för sig.
De har börjat att bita på locket på den som inte är kläckt så den är nog på väg ut om den inte redan är ute idag 🙂 vill säga. Men igår var den täckt fortfarande.2016-06-22 kl. 10:37 #19497Gamla ForumetanvändareForumledareAbsolut inte senare än 8 dygn efter att de täckts. Då är det en ofullständig Drottning i cellen.
2016-06-22 kl. 13:28 #19498Gamla ForumetanvändareForumledareOk, det låter ju inte bra. 🙁
De har även påbörjat en annan cell som inte är täckt ännu.
Kan det vara därför?
Är detta vanligt att det blir så?2016-06-22 kl. 16:30 #19499Gamla ForumetanvändareForumledareFinns det en äggläggande Drottning i det samhälle du har täckta Drottningceller, och början till en ny cell i??
Början till en ny cell, eller Drottningceller som inte kläcks i tid låter annars som att det blivit äggläggande arbetsbin i ett Drottninglöst samhälle.. Då kryper det ut drönare efter 24 dygn ur cellerna….
2016-06-23 kl. 08:23 #19500Gamla ForumetanvändareForumledareJag får nog be om ursäkt.
Jag har blandat ihop de olika cellerna.
Den cell jag trodde skulle kläckas tidigare var den som var gjord sist.
Och den som jag trodde skulle kläckas sist, kläcktes igår 🙂Förklaringen är att jag gjorde en avläggare och när de sen började bygga celler på olika rammar så flyttade jag över de ramarna till egna avläggare och har då blandat ihop dem rent tidsmässigt när de varit täckta.
Så jag tror att allt är lugnt 😀
Men nya drottningar är verkligen svåra att hitta, de är ju inte så mkt större än de andra bina o inte helt olik dem heller.
Vissa skillnader är där ju men bland många bin så är dom svåra att hitta 😉
Den jag såg igår var mkt mörkare än den jag har i mitt modersamhälle.2016-06-23 kl. 18:45 #19501Gamla ForumetanvändareForumledareHar man lugna och s.k. kakfasta bin, dvs stillsamma arbetsbin, så underlättar detta då man söker en oparad ungdrottning. Hon springer nämligen runt väldigt rastlöst på kakorna då hon är oparad, och syns då väldigt enkelt trots att hon är omålad.
-
FörfattareInlägg
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in