Avläggare till våren

Hem Forum Allmän biodling Avläggare till våren

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare

Hej,

En nybörjare här.
    Börjat med första kupan i år och vill redan ha fler kupor till nästa år.
    Suger i mig all info som jag bara kan överallt 😀
    Jag går nu och funderar på avläggare till nästa år.

Min kupa i år har utvecklats riktigt bra tycker jag. Drottningen verkar vara en produktiv rackare.
    Så mina tankar är att försöka göra två avläggare av denna kupa nästa år.
    Vad tror och tycker ni om det?
    Går jag för fort fram?
    Bryr mig i detta läget inte så mkt om honungen utan vill utöka min bigård i första hand.
    /Roger

Då kan du i ditt fall göra en s.k. ”idioten”. Det går ut på att du delar mesta möjligt, om du har tillgång till äggläggande drottningar. Av ett starkt samhälle kan du få fem samhällen (fyra avläggare) genom ”idiot”-delning. Gör du två avläggare får du dem givetvis starkare från början.

Grattis och välkommen som biodlare!

Hade jag varit nybörjare med endast en kupa hade jag inte delat ett samhälle i 5 delar, i alla fall inte på våren. Så små avläggare blir lätt känsliga för väder och vind. Minsta köldknäpp eller ”hack i sommaren” och avläggarna riskerar att svälta eller frysa. Skulle man ha otur med vädret när drottningen ska para sig och man mister henne/blir oparad  får man snålt med ägg/larv-ramar att hänga in i viselösa samhällen, eftersom drottningen i avläggaren behöver sitt yngel.

Jag har delat samhällen i två delar på våren, och de som gått knas har man kunnat rädda genom att hänga in en ram med larver så att avläggaren kan dra upp en ny drottning. När sommaren sedan kommer igång kan man visst dela fler gånger om avläggaren är stark, men jag tycker det är bra att ha något att falla tillbaka på när det går galet.

Hade jag varit nybörjare med endast en kupa hade jag inte delat ett samhälle i 5 delar, i alla fall inte på våren. Så små avläggare blir lätt känsliga för väder och vind. Minsta köldknäpp eller ”hack i sommaren” och avläggarna riskerar att svälta eller frysa. Skulle man ha otur med vädret när drottningen ska para sig och man mister henne/blir oparad  får man snålt med ägg/larv-ramar att hänga in i viselösa samhällen, eftersom drottningen i avläggaren behöver sitt yngel.

Nu skrev jag ju OM man har tillgång till nya äggläggande drottningar. Gör man delningen på vår/försommar är det väldigt liten risk att något skulle gå snett, och ja – blir det dåligt väder måste man givetvis stödfodra! Denna metod används ofta av biodlare som vill öka från tex 20 samhällen till 500 samhällen på ett par tre år – med gott resultat, så tveka inte!

Fodrar man avläggarna så är det inga problem med vädret. Då går det även att använda outbyggda ramar till avläggarna. Givet att det  ska vara äggläggande drottningar i avläggarna.

Tack för svaren.  🙂 🙂
    Jag antar att Thomas tänker att man har 2 fulla yngellådor när man ska göra denna idiotdelning? Och då tar man en ram full med yngel och en honungsram?
    Men en intressant tanke om man vill skynda på utökandet av bigården.

Sedan var Patrik inne på att dela det i två avläggare till som jag var inne på men skrev även en annan intressant grej om att dela senare på sommaren också.
    När görs delning nr 2? I juli?

Och i båda fallen tillsätta en drottning istället för att de ska dra upp dem själva?

Vid delningarna använder ni vanliga 10 ramars lådor då? Eller ni kör mindre varianter?
    Vid stödfodring, väljer ni foderdeg eller blandar själva?

Nu skrev jag ju OM man har tillgång till nya äggläggande drottningar.

Helt sant, har man tillgång till äggläggande drottningar kan man prestera mer. Det är dock ganska ovanligt för nybörjare att man har tillgång till färdiga drottningar, men visst. Vill man lägga en 3-400 kr för en drottning per avläggare man vill göra är det lättare att börja med liten bimassa/avläggare.

Som nybörjare tycker jag dock det är säkrare att ha starka avläggare som kan dra upp sina egna drottningar. Kostar mindre och risken är mindre. Ibland tänker jag inte på vilka vinster jag kan göra utan vilka förluster jag riskerar göra.

Jo, jag har också sett instruktionsfilmerna(3 st) på youtube om hur man kan splitta upp 2 samhälle i 10. https://youtu.be/cQKBZJF69Hs
    Biodlaren blandar ramar från två viseriktiga samhällen med varandra, bryr sig inte om att leta gamla drottningar och hänger in nya innan samhället känt sig viselösa , eller kanske till och med har en drottning. Gissar att det blir en del döda bin på bottnarna att städa undan de första dagarna men okej, det funkar nog.

På frågan om drivfodring så är foderdeg förnämligt eftersom det är fast. Man kan kasta in ett helt paket som i 1:a filmen eller bara platta till det som en pizza-deg och lägga överst på ramarna, sen löser bina det själv. Jag tycker att foderdeg är lite för dyr för att använda för drivfodring, även om man blandar själv. Jag blandar sockerlösning 50-60%-ig som jag ger uppifrån från uppochnervänd burk eller spann (jag har mindre 3 liters-spannar).

Jag upptäckte i somras att en avläggare blev utsatt för röveri i samband med drivfodring med sockerlösning. Vet inte om det är lättare att dölja lukt med foderdeg.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in