Hem › Forum › Allmän biodling › Bästa nybörjar kupan
-
FörfattareInlägg
-
2016-09-25 kl. 20:34 #15232Gamla ForumetanvändareForumledare
Hej jag har bestämt mig för att köpa nya kupor istället för dom begagnade jag köpte för en tid sedan.
Vilken är den bästa nybörjar kupan / den bästa kupan som går att kombinera med andra tillbehör. Ska man satsa på en i trä eller plast och vilket format är mest gångbart i sverige eller hur man ska säga?MVH
Kristoffer2016-09-26 kl. 09:48 #19608Gamla ForumetanvändareForumledareDå säger jag 3/4 Langstroth och cellplastkupa av valfri sort. Hoffmannramar till det. Är du snickarsugen så snickra bänk, botten och tak.
/Michael 🙂2016-09-26 kl. 17:17 #19609Gamla ForumetanvändareForumledareJag köpte Törboda-kupor från Biredskpsfabriken. Eventuellt mindre ömtåliga men framförallt snyggare än plastkupor.
2016-09-26 kl. 20:54 #19610Gamla ForumetanvändareForumledareDå säger jag 3/4 Langstroth och cellplastkupa av valfri sort. Hoffmannramar till det. Är du snickarsugen så snickra bänk, botten och tak.
/Michael 🙂Håller helt med. Då kan du senare bestämma om ifall du vill ha andra lådor i yngelrummet, Dadant, hel Langstroth.
Med bara några samhällen skulle jag dock fortsätta köra med 3/4 Langstroth. Då har du ett ramformat som funkar både i yngelrum, till skattlådor och för att göra avläggare. Blir också lättare att byta vax.Alla gånger cellplast. Billigare och lättare.
Sett många som målats snyggt. Dock inte våra 😀2016-09-27 kl. 17:30 #19611Gamla ForumetanvändareForumledareJag köpte Törboda-kupor från Biredskpsfabriken. Eventuellt mindre ömtåliga men framförallt snyggare än plastkupor.
Och jag tycker precis tvärtom, betydligt snyggare med cellplastkupor!
Förutom de aspekter som redan nämnts i tråden, så passar cellplastkupor av modellen Nacka original bäst ur övervintringsaspekt enligt mina erfarenheter. I min biodling vill jag inte ha några döda samhällen på våren, men tyvärr finns det andra som räknar med vinterdödlighet som en självklarhet på detta forum…
2016-09-27 kl. 17:49 #19612Gamla ForumetanvändareForumledareTack för svaren nu har jag lite att fundera på!:)
Är det någon som handlat av bikupa.eu?2016-09-27 kl. 18:28 #19614Gamla ForumetanvändareForumledareAbsolut inte! google…
-
FörfattareInlägg
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in