Bästa/prisvärdaste EPS-kupan?

Hem Forum Redskap Bästa/prisvärdaste EPS-kupan?

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 45 totalt)
  • Författare

Jämför man Nacka-kupan med Paradise Bee-Box så är EPS materialet mycket hårdare i Bee-Boxen.
    Lådorna har dels kanter i hårdplast vilket gör den mer tålig vad avser kupkniven. Plus att den har en
    fals som gör att lådorna passar in i varandra samt botten vilket gör att dom inte glider runt.
    Jag köper den direkt från Paradise Honey i Finland och priset är mycket bra, frakten är det som kostar
    men så är det ju oavsett var man handlar kupor. Dom har också en ”enklare” modell som nog kan
    jämföras med Nackakupan, hela lådor med slät kant etc.

Jag använder lättviktspall (plastpall) alltså inte Ekologisk  ;D pall … men nu skiter jag i alla Ekologiregler och har tröttnat på allt svammel om ekologisk produktion.

På en pall vill man inte ha utstick från tak och botten som Nacka kupan har, det är faktiskt det enda som stör mig.
    Gamla Paradise kupan hade rykte om sig att det läckte in vatten via taket när det regnade och att materialet var lite sämre.
    Det finns variationer i densitet hos de lådor jag fått levererat på Nacka kupan också, det märker man när man tvättar något material. Kvaliteten är alltså ojämn!
    Jag har framfört synpunkter på Nacka kupans botten och fick då veta att det ev skulle komma en ny sådan. De rostfria näten har inte heller varit så rostfria batchvis, en del glänser fortfarande medan andra är småbruna.

Kvalitet är viktigt och ett kontinuerligt arbete som inte får stanna av. BeeBox är ett tekniklyft om priserna inte rusar iväg. Många köper nog vanliga Nacka kupan för att den fungerar och är till ett bra pris, man får mycket kupa för pengarna så som den är stafflad på pall. 80 st på pall för tak/bottnar och 60 st för lådor.
    Som du säger, frakten kan döda vilket format/kupmaterial som helst om stafflingen blir ineffektiv.
    De som konstruerade t ex formatet LN (lågnormal) förstod inte detta.

Bee-Box levereras i LN format 130 lådor, 48 bottnar och ca 120 tak per pall.
    Priserna är klart kokurrenskraftiga med Nackakupan, Eps kvaliteten är mycket
    bättre, 100 kg/ kvadrat cm. Taken kunde vara bättre konstruerade med bättre
    kant som skyddar mot regn. Negativt är också ibland långa leveranstider.

Ja dom ekologiska KRAV-reglerna är lite knepiga………..

Då är det platta paket med lösa gavlar som limmas ihop. Det är lite pyssel att montera en Beebox jämfört med en helgjuten låda. Men Beeebox ser väldigt fina ut på pappret.

Av alla lådor jag har (några hundra) så är det bara en jag limmat och anledningen till det var
    att jag tappade den full med tunga ramar. Knäckte lådan men efter lite lim är den i funktion igen  😀

Man monterar alltså bara ihop dem och det håller? utan att det gnisslar eller rör på sig?

Är det LN eller 3/4-langstroth som inte är limmat? LN har betydligt större anliggningsyta i hörnen. Mina LN-nacka är inte limmade och de är helt stabila, tror inte 3/4 blir lika bra olimmat.

Det var samma sak jag tänkte på och var fundersam på.

Imponerande att de får in 196 st BeeBox 3/4 Langstroth lådor (platta paket) på en pall med allt.
    152 st tak resp 96 bottnar. Volymerna haltar något. (1 + 1/2 pall bottnar = 144 st => diff 8 st)
    Alternativt 1/2 Pall tak (76 st) och 1 pall Bottnar (=> diff 20 st).

Jag har LN och dom håller ihop utan ”gnissel” men kanske anorlunda med Langstroth.
    Har ett par avläggarkupor i Langstroth i samma material och utförande som Bee-Box
    och även dom fungerar bra också utan lim.

Skr har stärkts ordentligt mot Euron senaste tiden. Skall man passa på att vara nyfiken med ordrar mot Euro länder skall man passa på nu när det handar om ibland 10% i valutafördelar.

8.44 idag för 1 euro, skall nog passa på att köpa ramar ifrån Tyskland.

Euron sänks ytterligare.

Är nätet monterat på dina nya bottnar?

Har du möjlighet att fota takets innerdel och bottnen från båda sidor och lägga in bilder?

Nätet kommer löst till och monteras med vanliga skruv (vilka inte ingår).
    Kan maila dig bilder då jag inte har listat ut hur man lägger in bilder här ännu.

Jag frågar för att jag vill veta att det inte blir kompabilitetsproblem mellan denna och Nacka kupan.
    Undantaget att enbart BeeBox passar dikt an på pall förstås. Men att tak/bottnar fungerar ihop då det blir udda av allt, dvs några tak och bottnar över etc.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 45 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in