Hem › Forum › Praktisk biodling › Beredning vinterfoder
-
FörfattareInlägg
-
2012-09-22 kl. 17:05 #14430Gamla ForumetanvändareForumledare
Läste Lars-Göran Arvidssons artikel i BT om hur han bereder sockerlösning för sina bin. Varför använder han inte varmt vatten. Har jag missat något som gör att man måste använda kallt vatten. Med varmt vatten behövs ingen pump.
Jag rör ner 75 kg socker i 50 liter ca 50-gradigt vatten under omrörning med försvarets ärtsoppsomrörare. Jag rör tills det inte finns kvar socker på kärlbottnen. Lösningen får stå och svalna i några timmar. Då är den klar, eftersom de olösta sockerkristallerna ligger på bottnen. Då jag tappat lösningen i foderspannarna ligger det ett tunt lager sockerkristaller kvar på bottnen. När jag fyller på varmvatten nästa gång löses dessa lite svårlösta kristaller helt genom omrörning. Nu kan en ny omgång beredas.
Det är inte så noga med att mäta upp vattnet exakt. Om man tar för litet så blir i alla fall sockerlösningen 60 %-ig.
Det är en fördel att använda en klar sockerlösning. Då undviker man sockerkristaller i foderhinkarna.
Sist reagerade jag mot rådet att blanda in honung i sockerlösningen. Detta är ett förnämligt sätt att sprida yngelrötesporer från ett samhälle till hela bigården. Viktigt är att bina får rent foder.2012-09-22 kl. 17:25 #16745Gamla ForumetanvändareForumledareJag bereder från kallt, vill inte tömma varmvattenberedaren varje gång jag skall bereda en foderblandning. Blandar man med länspump blir värmen från länspumpen (förlusteffekt) så pass att fodret kommer upp i 30-40 grader och då får man heller inga problem med sockerkristaller.
Pumpen får gå hela natten. Blandar ca 500 kg åt gången.
Det gläder mig att fler påpekar och tar upp riskerna med AY och honung!!
2012-09-23 kl. 10:00 #16748Gamla ForumetanvändareForumledareVarmvattensberedarens vatten innehåller utfällningar från beredare och rör.
Smaka så får du se
Det varma vattnet ska alltså värmas på annat sätt.
Men att på köksspisen värma 750 liter blir ju lite tuffare 😉2012-09-23 kl. 10:20 #16749Gamla ForumetanvändareForumledareOfta rekommenderas högst 35 grader vattentemperatur för pumpar linknande denna pump, högre temperatur gör att pumpen går alltför varm, därmed förkortas dess livslängd.
Mvh. Pholke
2012-09-23 kl. 17:33 #16756Gamla ForumetanvändareForumledarePumpen klarar det här lätt, det är inte temperaturen som till slut sänker den utan sockret.
2012-09-23 kl. 18:31 #16759Gamla ForumetanvändareForumledareHej!
Vad jag menar är att denna begränsning av tillåten temperaturen är en anledning att inte använda varmvatten, det är motorn som inte får den kylning den behöver, dvs arbetstemperaturen blir alltför hög. Jag använder själv den här metoden för att blanda vinterfodret, min uppfattning är att det går helt utmärkt. Pumpar man efter fullgjort värv igenom några hundra liter vatten blir pumpen ganska ren från socker.Mvh. Pholke
2012-09-23 kl. 19:36 #16760Gamla ForumetanvändareForumledareOm man behöver blanda mer är 500 kg socker så förstår jag att man gärna använder kallt vatten. Nu när vi diskuterar den ”mindre” biodlaren så är det billigare att skaffa varmvattenberedare än att skaffa pump. Pump behövs ju inte när man använder varmt vatten. Givetvis skall man använda en bra vv-beredare som inte förstör vattenkvaliteten och den behövs för mycket annat i biodlingen.
För hobbybiodlaren innebär pumpning av sockerlösningen enligt min bedömning bara mer problem, arbetstid och kostnader .2012-09-23 kl. 20:20 #16761Gamla ForumetanvändareForumledareFör hobbybiodlaren innebär pumpning av sockerlösningen enligt min bedömning bara mer problem, arbetstid och kostnader
?? Största anledning till att jag skaffade en pump var för att spara tid, fyll med vatten, slå på pumpen, fyll på sockret, så sköter det sig själv 😀
Utan pumpen gör man samma manöver fast man ska stå där med vispen/sleven och rör om så kräver massa tid som man kan ägna åt annat som är roligare 😉
mvh edward 😛
2012-09-23 kl. 20:32 #16762Gamla ForumetanvändareForumledareMed varmt vatten behöver man röra max en minut. Det är mindre än vad som krävs att hantera pumpen om du räknar med att den skall riggas upp och underhållas. Den lille hobbybiodlaren måste vara rationell och inte tillägna sig för homom klumpiga storbiodlarmetoder.
2012-09-23 kl. 21:41 #16763Gamla ForumetanvändareForumledareJag tycker förstås inte blandning med länspumpen är någon klumpig metod. Skall vi komma runt allt och vara riktigt kreativa om vi skall ha 75 kg foder kan man rekommendera att köpa 5 Bifor hinkar. Det fodret är färdigblandat och kostnaden/arbetsinsatsen tillsammans minst.
2012-09-24 kl. 08:36 #16765Gamla ForumetanvändareForumledareAtt utfodra med en enda giva är givetvis enkelt och rationellt, det har Stig-Åke rätt i. Här i Lundatrakten skall vårrapsen pollineras och ge en bra skörd till biodlaren. Då gäller det att ha stor mängd bin som fötts på hösten. Dessa är de bästa dragbina för drag i april/maj, bättre än de som drivfodrats fram på våren. Därför behöver foder ges i flera omgångar under augusti/september. Av denna anledning passar inte Bifor så bra för oss biodlare i områden med höstrapsdrag. Detta om Bifor.
Kvar står dock min kritik av artikeln i BT som inte nämner att det finns en alternativ metod då man blandar sin sockerlösning med varmvatten, som är enkel och effektiv för den ”lille” hobbybiodlaren och att man då slipper skaffa länspump.2012-09-24 kl. 09:25 #16766Gamla ForumetanvändareForumledareVi vill slippa allt jobb med att slabba, röra, blaska och, som Edward skriver, spara tid och låta det sköta sig helt självt.
En kvalitetspump i rostfritt, t ex Danfos KP 150 eller 250, klarar kontinuerlig drift vid 50 grader och är lätt att skaffa reservdelar till om man behöver en ny impeller.
Har recirkulerat omgångar med 500 kg satser (200l vatten och 300kg socker) i IBC med perfekt resultat. Det tar ca 2 dygn att lösa allt utan en mänsklig hand mer än att möjligen att ändra läget på returslangen någon gång.
Har bara testat att börja med varmvatten så kan inte uttala mig om hur det är att starta från kallt, men det fungerar säkert.
2012-09-24 kl. 12:22 #16768Gamla ForumetanvändareForumledareDet kanske är så att tidning valde att ta upp en ny metod att blanda foder som är enkel, det blir svårt om de måste altid ta upp alla tänkbara metoder bara för att de skriver om en ny+ lite tjatigt.
Vilken metod är rätt?Det beror på bi odlaren, Kanske vill man meditera när man håller i bormaskinen och vibrationer darrar upp genom armarna till nacken och huvudet pga lite obalans i spiralvispen sockerlagret stänker lite hit och dit + att kärlet blir reppig och därigenom svårare att hålla ren, bottnen ser ut som ett vild djur har försökt att klösa sig ut.
Det beror på vad man vill göra av sin tid eller pengar, köpa tid med en pump eller bifor
Eller rör om med ett trä slev med varmt/kallt vatten
En kollega stödfodrar med fem liters dunkar med skruv kork , varmt vatten + socker och sedan en vigerös om skakning, rätt-fel? verka passa honom 😉
mvh edward 😛
2012-09-25 kl. 07:10 #16771Gamla ForumetanvändareForumledareEn kollega stödfodrar med fem liters dunkar med skruv kork , varmt vatten + socker och sedan en vigerös om skakning, rätt-fel? verka passa honom 😉
Detta är faktiskt ett utmärkt sätt att blanda om man bara har ett mindre antal kupor!
Inget slabb på spisen. En stor tratt och i med sockret först, och sedan vatten.
Små dunkar fyllda till max 3/4. Skaka innan sockret geggat sig på botten (jätteviktigt). Upprepa några gånger med 10 min mellanrum. Klart.2012-09-25 kl. 07:38 #16772Gamla ForumetanvändareForumledareDet tar längre tid än så för att alla sockerkristaller skall lösa sig till 100% och bli ett bra vinterfoder. Ställer du undan en sådan dunk ett par timmar så sjunker det ner socker på botten och då är fodret inte färdigblandat. Man bör vara mera noggrann än så.
Du hittar inget socker i botten på en Bifor hink eller på ett foder man blandat i 12-24 timmar.
-
FörfattareInlägg
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in