Beredning vinterfoder

Hem Forum Praktisk biodling Beredning vinterfoder

Visar 3 inlägg - 16 till 18 (av 18 totalt)
  • Författare

Det tar längre tid än så för att alla sockerkristaller skall lösa sig till 100%

Jag vet. Men bra att du förtydligade!
    Tänkte nog att blandaren av fodret skulle märka det själv 😉  vänta, och skaka ytterligare några gånger tills lösningen är helt klar.  Men den viktigaste perioden är precis i början för annars blir ju allt socker en ”seg deg” då är det inget roligt. (har testat)

Om det blir lite kristaller i fodret gör det något negativt för samhället med tanken på övervintringen?
    Kan tänka mig att det täpper igen hålen i en hink och kan eventuellt gör att det inte blir vakuum i hinken om kristaller kommer mellan hinken och locket.

mvh edward 😛

Jag bereder alltid mitt vinterfoder med kallt vatten. Blandar 30 kg socker till  20 liter vatten i ett 60-kilos honungskärl. Rör om en fyra eller fem gånger, låter det stå över natten och rör om yterligare ett par gånger och sockret är helt upplöst. Använd en honungsrörare av trä. Inte särskilt arbetssamt. Krångla inte till det med varmvatten. Dränkpump är kanske bra i väldigt stora kärl.

Visar 3 inlägg - 16 till 18 (av 18 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in