Hem › Forum › Praktisk biodling › Bygge av Topplist/Långkupa
-
FörfattareInlägg
-
2014-04-12 kl. 19:20 #14716Gamla ForumetanvändareForumledare
ännu ett bygge på gång, denna gång av en TBH eller så kallad långkupa.
Byggt av 40mm furu och har måtten, 107cm lång och 48bred högst upp, en dadant list passar uppe på.Tanken är att jag ska prova kupan under sommaren och utvärdera resultatet,
Nu till några frågor jag har för att kunna färdigställa kupan.vart ska jag placera flusteröppningen?
Ventilation i botten? ska man ha det på en TBH och hur mycket tro?
Det finna nog fler svar en biodlare på dessa frågor men någon som har lite kloka tankar får gärna dela med sig,2014-04-12 kl. 19:21 #18117Gamla ForumetanvändareForumledareEn bild till.
2014-04-12 kl. 21:53 #18121Gamla ForumetanvändareForumledareShit, man blir ju lite taggad att göra en själv när man ser dina bilder.
Om jag skulle snickra ihop en sådan så hade jag haft nät på halva botten, och flustret i enda änden, så att man kan stå ”bakom flustret” och lyfta ramar.
Frågan är om jag inte hade gjort ”bakväggen” lös, så man skulle kunna förlänga kupan med en halv långkupa till, istället för att bygga på höjden. Jag tror det hade varit bättre för ergonomin, än det där ständiga staplandet. 🙁
2014-04-13 kl. 06:04 #18122Gamla ForumetanvändareForumledareJa nät på halva har jag funderar lite på, eftersom bina brukar välja att ha yngelklotet vid flusteröppningen så borde det tyda på att de vill ha bra ventilation just där ynglet är.
Det ska bli lösa väggar i kupan som man kan flytta allt eftersom bina växer, tanken är att man inte ska lägga något uppe på utan bina växer bara horisontellt. har räknat på att den totala volymen är ungefär som 25 dadantram .
2014-04-14 kl. 19:18 #18132Gamla ForumetanvändareForumledareSka ramlisten var lika smal som i vanliga kupor, eller vad siktar du på? De filmer jag sett har bredare lister, typ:
http://www.youtube.com/watch?v=fsxxKnJu6_4(Och är det bara jag som tycker att han har ramen på fel håll i slungan?)
2014-04-14 kl. 19:38 #18133Gamla ForumetanvändareForumledareMan ska ha bredare överlister, jag siktar på ca35mm, det verkar vara standard i dessa kupor. de kan bli något för smala för honungskammen då de tenderar att vilja bygga den något bredare.
Vilken slunga menar du?? såg ingen på filmen :-
2014-04-16 kl. 06:29 #18135Gamla ForumetanvändareForumledareSkickligt att bifoga fel länk.. 😮
http://www.youtube.com/watch?v=J4lwVgHTja0
Denna fanns iof som ”relaterad film” nr 2 om man klickade på den första. ::)
2014-04-16 kl. 14:22 #18136Gamla ForumetanvändareForumledareLätt hänt ;D
det ser lite konstigt ut men funkar säkert lika bra åt det hållet 😛
Jag tänkte använda press för att få ur honungen, tror att det blir lättast.Snart är taket färdigt till kupan, hoppas kunna flytta över bin i den om någon vecka, lite beroende på väder och vind. 🙂
2014-04-17 kl. 08:06 #18146Gamla ForumetanvändareForumledareNU börjar taket likna något i alla fall.
2014-04-18 kl. 06:01 #18149Gamla ForumetanvändareForumledareHur är tanken att du ska få bifritt mellan ramarna och taket? Jag tänker att ramarna kanske inte erbjuder 100% tätt, och en täckskiva tar ju lite bort hela idén en tbh (eller?!?). Risken är ju att utrymmet därunder bjuderin till vildbygge om du inte får helt tätt, och bina dessutom känner att utrymmet är ”beboeligt” om du förstår vad jag menar.
2014-04-18 kl. 14:09 #18153Gamla ForumetanvändareForumledareJo jag förstår vad du menar men det blir inte direkt några springer i mellan överlisterna max 1-2mm , bara att ta några tag mer hyveln om det skulle bli för stor glipa, får se hur de funkar sen, kanske inte funkar alls med ett sådant tak, 🙂 men då lär man sig något i alla fall. 😛
2014-04-19 kl. 09:23 #18156Gamla ForumetanvändareForumledareHar varit ute och placerat i 2 lister i det samhälle som jag senare ska flytta över, tanken är att de ska börja bygga lite så att det blir lättare med överflyttningen
2014-04-28 kl. 17:54 #18288Gamla ForumetanvändareForumledareNu är den snart klar,
Bina som ska flyttas över har börjat bygga ut listen som de fått, bilden är någon vecka gammal. märkte att min styrning inte funka som tänkt, rakt bygger de men de bygger bredvid. har gjort om styrningen var de ska bygga vaxet och nu verkar de bygga bättre. åter kommer med bilder om det senare.
2014-04-28 kl. 19:41 #18294Gamla ForumetanvändareForumledareHar besiktigat bin i en liknande kupa. Det är länge sedan. Den var cirka 1,5 m lång och bred ca 0,6 m. Ramarna var trekantiga med ramlist runt om och kaktråd samt vaxmellanväggar där bina byggde sina kakor. Kupan var naturligtvis trekantig och flustret var en liten smal springa i hela bottendelen. Mins att ramar med yngel var tunga när de togs upp för besiktning. Det var visst en typ av bikupa som användes i Holland. Men TBH liknar den, å andra sidan är de delvis lika ändå olika. Det de är lika är de sneda sidorna. Faktum är att bina sällan bygger fast vax mot sidor som lutar 45 grader. Möjligen att det hör samman med att binas vaxceller är 6 kantiga.
2014-04-28 kl. 19:47 #18295Gamla ForumetanvändareForumledareDet finns massor av olika modeller av topplistkupor från hela världen. normal har man inte ramlist och tråd i dessa, De ska inte bygga fast i sidorna så mycket, då de vill ha sina gångar, anledningen till att man använder vinklade sidor är för att följa binas naturliga pyramid form vilket gör att kakorna tål mycket mer belastning än om de skulle byggt fyrkantigt, de används även Topplistkupa med raka väggar men då inte lika djupa.
-
FörfattareInlägg
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in