Hem › Forum › Praktisk biodling › Bygge av Yngel låda LN
-
FörfattareInlägg
-
2014-04-09 kl. 12:16 #14710Gamla ForumetanvändareForumledare
Hej tänkte i denna tråd lägga ut lite information om mitt bygga,
Håller på att bygga en 13 ramars lågnormal låda /kupa med möjlighet att dela av den för att göra avläggare .
Materialet är furu, som är sågat i remsor och varannan bit är vänd för att undvika att materialet slår sig vid högre eller lägre fukthalt.
Här kommer de första bilderna på bygget,
Kommer uppdatera det vidare så fort jag byggt något mer.
Någon som kan svara på hur man får bilderna mindre?2014-04-09 kl. 17:10 #18090Gamla ForumetanvändareForumledareOoops! Kör du med vanligt PVAC-lim? Tänk på att lådorna ska tåla att kokas i kaustiksoda i framtiden!
mvh
2014-04-09 kl. 17:25 #18091Gamla ForumetanvändareForumledareAnvänder vanligt trä lim för utomhus(pluggar också där det behövs), Om jag någon gång skulle råka på yngelröta så eldas dem upp ändå, inte värt att koka eller rengöra ::)
Men det är värt att tänka på limmet har inte tänk mer på en att det sak tåla kallt väder, frågan är hur varmt vatten det tål är ju bra om det tål att rengöras i varmt vatten kanske inte kokande med varmt. finns det något lim som någon kan rekommendera till bygget?
Annars får man såga ut spånt och sätta ihop dem på det sättet,
2014-04-09 kl. 18:00 #18092Gamla ForumetanvändareForumledareJag skulle använt Fenollim (Fenolharts-lim). Det är ju inte bara vid Am Y-röta du behöver rengöra, ha för vana att tvätta i kaustiksoda och Virkon S mot Nosema tex.
I andra hand MUF-lim (Melamin Urea Formaldehyd-lim)
mvh
2014-04-09 kl. 18:25 #18093Gamla ForumetanvändareForumledareSka titt efter det limmet, frågan är hur varmt vatten det vanliga trälimmet tål. jag brukar inte använda kokande vatten när jag rengör. men hur man rengör kupor kan man diskutera länge så det ska vi inte göra nu 😛
-
FörfattareInlägg
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in