Hem › Forum › Allmän biodling › cellstorlek
-
FörfattareInlägg
-
2014-09-07 kl. 16:34 #14835Gamla ForumetanvändareForumledare
hej,
Vi köpte förra månad nya vaxkakor ,och nu såg jag att det var cellstorlek 5.3.
Vi brukar ha 5.1. :-[
Är det en problem när man blandar de ihop,eller är det bättre att använda t.ex. 5.1 i yngelrumet och 5.3 i skatt lådan.
Eller tvärtom…eller har bara en storlek..
Tack2014-09-25 kl. 10:58 #18735Gamla ForumetanvändareForumledareJag som gillar små celler skulle försöka byta vaxet till 5,1, eftersom du använder det annars. Om inte det går skulle jag märka ramarna och använda dem endast i skattlådor, dvs inte i yngelrummet. Om bina är väletablerade på 5,1 skulle jag prova en kaka 4,9 mitt i yngelrummet till våren när de kommit igång och inte är svaga.
2014-09-25 kl. 18:12 #18736Gamla ForumetanvändareForumledareJag som gillar små celler skulle försöka byta vaxet till 5,1, eftersom du använder det annars. Om inte det går skulle jag märka ramarna och använda dem endast i skattlådor, dvs inte i yngelrummet. Om bina är väletablerade på 5,1 skulle jag prova en kaka 4,9 mitt i yngelrummet till våren när de kommit igång och inte är svaga.
Erik gillar 4,9, men det gör däremot inte bina. Jag testade 4,9 för några år sedan, och många andra också, med mer eller mindre usla resultat. Mitt råd är 5,1, inte mindre!
mvh
2014-09-25 kl. 21:30 #18737Gamla ForumetanvändareForumledareJag blev också vilseledd av lovordande artiklar i Bitidningen att satsa på 4,9 mm i början av min biodlarbana. Det är rent lurendrejeri.
2014-09-26 kl. 10:01 #18738Gamla ForumetanvändareForumledareOh så hårda ord.
Jag har bin som t o m byggt mindre än 4,9-anvisningen.
Men det är som du skriver Thomas, 5,1 klarar de flesta bin galant direkt.
Att gå direkt från 5,3-5,4 till 4,9 går mycket sällan. Om man ger bina inga mellanväggar alls (tar bort alla utbyggda kakor och ger ramar utan mellanväggar med bara en bygganvisnig), alltså såna bin som fötts i 5,4 bygger de varierande storlekar, i genomsnitt ca 5,2, vilket indikerar att de vill lite mindre än 5,4. Om man sedan nästa år tar bort alla byggda ramar igen bygger de i genomsnitt något mindre igen. Ett snabbare sätt att testa vad ens bin egentligen vill ha (utifrån deras genetiska förutsättningar) är att ”tvinga” ner dem mindre och sedan släppa lös dem som Larry Garreth i Indiana gjorde. http://naturligbiodling.eu/blogg/?p=3182014-09-26 kl. 16:26 #18739Gamla ForumetanvändareForumledareJo men varför (tvinga ner dem i cellstorlek)? De klarar ju uppenbarligen inte av det utan att man låter dem gå igenom en förminskningsprocess.
Även jag trodde på detta efter allt positivt jag läste om det och byggde ner bina på 5,1 och sedan försökte jag få ner dem på 4,9. Några samhällen gick, andra gick inte. Och någon skillnad på varroa eller hälsa kunde jag inte se, varken positiv eller negativ. Den enda skillnaden var att bina själva byggde om en hel del av 4,9-vaxet till virrvarr.
Men även mina bin vildbygger till små celler, typiskt stora uppe och allt mindre längre ner. Bina gör inte mycket av en slump så det är mycket troligt att de har någon fördel av det eller av variationen, men vari den består är inte visat.
2014-09-26 kl. 17:03 #18740Gamla ForumetanvändareForumledareKul Olof att du också sett att bina hellre vill ha en del små celler också. Varför inte låta dem få det? Nån anledning måste det väl finnas eftersom naturen fixat till det så. Tvinga och tvinga. Vi tvingar dom till lite allt möjligt för att det skall passa oss. Att låta dem leva bara på stora celler är också ett slags tvång. Men bin anpassar sig så mycket till allt möjligt vi hittar på.
Jo det finns dom som påstår att små celler bidrar till binas möjligheter att klara av varroan. Men att varroan kan förmera sig i små celler det är klart. Det kan inte vara det det gäller i så fall. En sak som kan bidra till överlevnad kan vara den snabba vårutvecklingen man får då mindre area behöver värmas av bina för att drottningen ska få tillgång till många celler att lägga ägg i, då när expansionen skall börja kraftigt typ i mars. Förstaskörden blir tidigare på säsongen nuförtiden hos mig.
Men för att försöka utröna om det är nån skillnad då det gäller varroan är jag frestad att etablera två bigårdar lite för sig själva med lika arv på drottningarna och bygga upp bina i den ena till så stora celler som möjligt i yngelrummet. Jag har ju alla på små nu annars.2014-09-27 kl. 06:50 #18741Gamla ForumetanvändareForumledareDen som plockat ner ett vildsamhälle har kanske märkt att cellstorleken varierar mycket i samma samhälle. Det går därför knappast att säga att bina föredrar en speciell storlek enligt min mening.
2014-10-01 kl. 11:30 #18744Gamla ForumetanvändareForumledareDet finns ett visst mönster i var de olika storlekarna förekommer. Det är intressant i sammanhanget.
-
FörfattareInlägg
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in