Chercher la femme

Hem Forum Praktisk biodling Chercher la femme

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare

Har ett samhälle med en mindre produktiv drottning i som förmodligen börjar bli lite gammal. Häromdagen så hittar jag några svärmceller i kupan och tänkte jag skulle slå två flugor i en smäll och döda den gammla drottningen och låta svärmcellerna slåss om vem skulle bli den nya. Problemet blev såklart att jag inte kunde hitta drottningfanen så jag fick lösa svärmproblemet på annat sätt.

Så jag ville fråga om någon har lite bra tips på hur man kan hitta en drottning som inte vill bli hittad? Jag letade nämnligen efter ägg i hopp att hon skulle finna sig i närheten, men så fanns det inga ägg (fanns däremot otäckta yngel, så hon lär vara kvar någonstans).

Tack i förskott
    Jim

Dela upp i delar och leta igenom var del för sig om det är helt nödvändigt. Fast i detta fallet räcker det väl att sätta spärrgaller under lådan i en vecka (tills cellerna är kläckta plus någon dag) istället för att leta upp drottningen?

Mitt tips är annars att hon hade passerat bäst före datum och nu inte längre är i livet och svärmcellerna egentligen var tänkta för ett stilla byte.

Så man sätter spärrgaller under lådan så att ingen drottning (befintliga eller nykläckta) kan dra därifrån? Intressant, jag hade aldrig kommit på det själv, men blir det då inte så att den gamla dödar de alla nykläckta?

Jag gick förresten genom båda lådorna men frugan hittades icke, vilket naturligtvis inte behöver betyda att hon inte finns (det här är mitt andra år som odlare, så jag är inte så erfaren än), men nya yngel fanns. Iaf, jag delade upp samhället som du föreslog, men jag vill verkligen lära mig trickset att hitta en drottning.

Man kan sila allt genom ett spärrgaller också.

Häng in en annan burad drottning så söker gamla drottning upp den nya efter ett tag.
    Gör en avläggare av svärmceller, när den nya är parade slå ihop samhällen med den yngre damen upptill, en ung drottning dräpper den gamla efterso den äldre damens gift säck har torkat ihop.
    mm mm mm .

Tack för tipsen!

Edward: är det alltid/ofta så att de nya dödar de gamla? Jag frågar såklart eftersom jag aldrig gjort det förrut fast det låter mig sunt. Jag tror inte att jag skulle märka det nu heller eftersom jag markerar inte drottningarna ..

Ja

Tack

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in