Dela vax?

Hem Forum Praktisk biodling Dela vax?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare

Hur delar man lättas vaxblock efter att ha smällt och fått ut detta i block?
    Finns det något bra sätt att få vax 100% rent när man smällter med saftmaja?

Du kan läsa om desinficering av vax i andra trådar här mha Swienty's vaxsmältare som klarar att värma upp vaxet till ca 130 grader C, då med termo olja.

http://www.biodlarna.com/forum/index.php?PHPSESSID=d0caf0f1a78e27e5dc56f2eddc8a552c&topic=254.0

Då tar man död på Nosema och AY/EY sporer.

Rent från partiklar får man om man silar vaxet genom olika dukar och låter det rinna ner i ett vattenbad. Då blir vaxet oftast gult och fint men inte fritt från sporer.

När jag tappar vax till block så tappar jag i Bifor hinkar med ca 2 cm vatten i bottnen och fyller på ca 10-15 cm och låter de bli vaxblock.

När jag sedan skall smälta vaxet för att rolla t ex plastramar hugger jag sönder de kalla blocken med yxa.

I en framtid skall jag försöka gjuta mindre vaxblock om 1 kg men brytbara i 4:a delar som går att vakuum förpacka i plast för förvaring/försäljning med någon ingjuten trevlig logotype.

Länk till inspiration.
    http://www.google.com/search?q=beeswax&hl=sv&prmd=imvns&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=PieiUN35NqeM4gSRnoDIBQ&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=2025&bih=1155

Tackar för bra info!
    Har smällt i mjölkförpackningar och har fått orent vax i botten på detta block som jag skulle vilja ta bort så man kan sälja det som rent vax.
    Ska man kanske ha mer vatten i när man smällter?

Det du ser i mjölkförpackningen är skiktning med rent vax i en ända och förorenat lite på toppen och resten på botten.
    I stor skala kan man göra lika dant och tappa från en tank där vaxet skiktat sig.
    De redskapshandlare som tar hand om vax i stora volymer brukar använda skikttank principen. Vaxet blir inte helt gult eller helt rent. De block jag köpt har jag fixat själv.
    För att få ut allt så måste man ändå sila och filtrera.

har fått orent vax i botten på detta block som jag skulle vilja ta bort så man kan sälja det som rent vax.Ska man kanske ha mer vatten i när man smällter?

Så gör jag.

Skrapa bort äcklet och börja om.

Sila gör jag för att få bort stora partiklar, döda bin och kokonger, har en vanlig från koket i rost fritt.

Antigen doppar man och fiskar upp partiklar från de heta vaxen och sen häller det varma vaxen igenom silen i en hink/behållare ( helst något koniskt) och låter det stelnar.

Tar ut blocken och skrapa bort äcklet och börja om. ( skrapa med kniv eller en kort vass osthyvel )

Vid det här läget behöver man inte sila med rosfria silen mer eftersom det är små partiklar som ska bort genom vatten tvätt och skiktning.

processen görs om tills det blir rent och inga ut fällningar i bottten av vax klumpen.

Man kan även sleva ut det översta skiktet av det heta vaxen och fylla på en behållare bredvid, Detta ska göras med försiktighet för att inte röra om den nedersta skiktet och de smuts partiklar som finns där som kan lätt virvla upp.

Hela processen tar tid, tiden för alla partiklar att sjunka och vaxen att flyta över dom.

Även den präglade vax man köper från redskaps handlarna är inte fri från partiklar  ???

Tillslut har man en ren block bi vax  😀

Hur delar man den på bästa, enklaste sätt? Gjut den i lagom storlekar eller ta yxan.

mvh edward 😛

Notera att det var först i senaste numret av BT som man tog upp problemet rengöring och förnyelse av vax i en längre artikel och hur viktigt det är med avseende på en del sjukdomar.

Annars brukar det se ut så här .. Tema ”nånting” men bara en massa pryttlar och metoder.
    http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/767/BT10-08.pdf

Om man har problem att dela klumparna är -12 grader ute perfekt över natten. sedan behöver man bara drämma till med en hammare för att de skall dela sig. Kylan gör vaxet skört. Jag är kanske den enda som smälter och renar vax ute i minusgrader.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in