Hem › Forum › Praktisk biodling › Drönarram — drönaryngel ?
-
FörfattareInlägg
-
2017-04-20 kl. 20:43 #15332Gamla ForumetanvändareForumledare
Hej igen, jag har en fråga
satte förra året en drönarram som snabbt blev utbyggd och täckt,
(det kändes slösaktigt att skära bort alla yngel, så):är det verkligen drönar-yngel i alla celler ?; kan inte drottningen välja lägga arbetare även om
cellerna är byggda för drönare ? kan man i så fall se skillnad ?2017-04-21 kl. 09:36 #19930Gamla ForumetanvändareForumledareär det verkligen drönar-yngel i alla celler ?; kan inte drottningen välja lägga arbetare även om
cellerna är byggda för drönare ? kan man i så fall se skillnad ?Genom att avlägsna täckt drönaryngel reduceras varroa väsentligt, detta räcker inte som enda åtgärd, men den är bra komplement till andra metoder. Vidare drottningen läger obefruktade ägg i drönarceller och där blir bara drönare!
2017-04-21 kl. 16:40 #19931Gamla ForumetanvändareForumledareHej igen, jag har en fråga
är det verkligen drönar-yngel i alla celler ?; kan inte drottningen välja lägga arbetare även om
cellerna är byggda för drönare ? kan man i så fall se skillnad ?I drönarceller läggs ALDRIG befruktade ägg, och innehåller således aldrig annat än drönaryngel.
Du ser tydligt skillnad om bina bygger arbetsbi-celler intill drönarcellerna.
Lämnar du täckta drönarceller som får kläckas, så sysslar du med ODLING av varroa. Inte att rekommendera…
2017-05-07 kl. 08:19 #19940Gamla ForumetanvändareForumledareOK, jag är nyfiken nybörjare, men det skulle inte falla mig in att INTE ta bort drönarramen.
Men, jag antar att man som Bi-odlare ändå bör förstå vad man håller på med, och hur saker fungerar;
så när du säger ”lägger ALDRIG” annat än obefruktade ägg i drönarceller, vad baserar du det på?
Vad jag förstått så har drottningen nån form av val vid läggning av vart ägg i varje cell, och kan välja
lägga obefruktade i vanliga celler med sekundsnabba ”beslut”.frågan borde nog sortera under ”allmän biodling” , inte ”praktisk”.
Jag ställde frågan därför att jag var så ”förbluffad” eller vad man ska säga över att plocka ut en hel LN ram
som en enda (jätte)kaka av drönarceller, de flesta täckta, och detta på kort tid. Kändes konstigt att
drottningen skulle ägna sig heltid att bara göra drönare.2017-05-07 kl. 16:22 #19941Gamla ForumetanvändareForumledareJag bygger detta på både egen mångårig erfarenhet och på tidigare studier av faktaböcker i ämnet.
Var det en präglad drönarmellanvägg, eller vildbygge som bina byggt ut med drönarceller, så sker just det att Drottningen lägger obefruktade ägg i samtliga celler på kakan. Men hon lägger ju samma dagar befruktade ägg i andra kakor i kupan, eller hur?
Däremot kan det av olika anledningar hända att en Drottnings lagrade sperma i spermatekan tar slut en vacker dag, och då blir det drönaryngel i samtliga celler som hon bestiftar.
Motsatsen, befruktat ägg i drönarcell har jag aldrig någonsin vare sig sett eller hört talas om.
2017-05-07 kl. 20:06 #19947Gamla ForumetanvändareForumledareDet var ett vildbygge, en list på kanske 2cm hogst upp som dom byggt ut själva (på mindre än 3 dagar, fullt ubyggd).
Ok, det var intressant. Min tanke kom från min i stort sett enda referens Åke Hansson, och där upplevde jag (har inte kontrolerat varför) att drottningen hade mer ”frihet” i sitt läggande och snabbt kunde ställa om. Hur vida hon även hunnit
med att lägga befruktade i andra kakor har jag inte koll på, det var väl hastigheten med vilken hon lyckades fylla drönarramen som fick mig tro att hon i huvudsak bara gått där. (hela ramen var i stort sett täckt samtidigt senare) (och vilket jag tyckte verkade ganska onödigt av henne, i bråd tid i slutet maj)
Tack !2017-05-08 kl. 07:57 #19949Gamla ForumetanvändareForumledareDen är också en bra indikator på hur samhället mår
om den byggs ut snabbt så mår samhället bra och det inte byggs i Ramen så har nu något fel som du omgående måste kontrollera vad som hänt Drottningen2017-05-08 kl. 15:27 #19952Gamla ForumetanvändareForumledareDen är också en bra indikator på hur samhället mår
om den byggs ut snabbt så mår samhället bra och det inte byggs i Ramen så har nu något fel som du omgående måste kontrollera vad som hänt DrottningenEn annan stor fördel med drönarram i yngelrummet är att samtliga övriga ramar med mellanväggar som sätts i yngelrummet byggs ut med ytterst få drönarceller, utan med jämnt och snyggt arbetare-vax. Har bina ingen drönarram/tillgång till utrymme för vildbygge, så blir frekvensen med drönarceller på arbetare-präglade mellanväggar högre.
2017-05-09 kl. 09:02 #19955Gamla ForumetanvändareForumledaretack igen för väldigt tänkvärd info,
ska sätta in Drönarram i år igen, bara jag ser att hon är vid liv och i farten. -
FörfattareInlägg
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in