Drottning parning

Hem Forum Praktisk biodling Drottning parning

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare

Hej!
    Jag fundera att göra lite drottning odling.
    I teori, tror jag att jag vet hur man ta fram oparad drottningar men då?
    Hur få jag dem parad?
    Jag har inte så många samhälle att jag kunde lägga de i avläggera.
    Måste jag har mindre lådor 5x5x10 cm med några bi?
    Behöver man gå till en parnings station? Hur funka dem?

MVH
    Declan

Det behöver inte alls vara svårt att odla drottningar.

För att få dem parade.
    Antingen sätter du dit dem i ett samhälle eller avläggare, om du inte vill det så kan du använda en parningskupa. det är i princip bara en mindre kupa för att slippa använda så mycket bin. finns färdiga att köpa om du inte vill bygga själv.

Du placerar drottningen i kupan för parning, hur man tillsätter en drottning finns många olika sett att göra på, men enklast är om du placerar drottnings cellen i kupan dagarna innan den ska kläckas. ett anat alternativ är i en ut ätningsbur.
    Vid fint väder kommer drottningen efter en tid att flyga ut och para sig och du kan senare kontrollera i kupan att hon lägger ägg som hon ska.

en liten kort sammanfattning blev det,, vill du ha svar på någon mer detalj? så är det bara att fråga på 🙂

På en parningsstation får du Drottningen ren-parad för din specifika ras. Det är för att ha nya linjer att odla nya Drottningar av i framtiden. De du behöver för bruks-samhällen låter du bara paras där de finns. Det ger även en aning högre skörd av honung normalt sett med friparning.

mvh

en liten kort sammanfattning blev det,, vill du ha svar på någon mer detalj? så är det bara att fråga på 🙂

Hej Eric
    Det var mycket bra info, Tack
    Det låtar lätt men säkert är lite svårare i praktiken.
    De mindre låder, om man ska bygga själv, vad måste man tänka på? Finns det något ritning någon stans man kan gå efter?

På en parningsstation får du Drottningen ren-parad för din specifika ras. Det är för att ha nya linjer att odla nya Drottningar av i framtiden. De du behöver för bruks-samhällen låter du bara paras där de finns. Det ger även en aning högre skörd av honung normalt sett med friparning.

mvh

Hej Thomas!
    Tack för svarat, det var väldigt intressant.
    Det låter som en parnings station är inte min grej. När man köpa en drottning är det bättra att ta en ren parade?

MVH

Declan

Hur många drottningar tänker du dra fram varje år?

mvh Edward  😛

Hur många drottningar tänker du dra fram varje år?

Hej Edward!
    I bästa fall 10 till 20 men ska vara nöjd med 5.
    Varför fråga du det?

MVH
    Declan

Drottning odling behöver inte alls vara så svårt. det är om man ska börja para renrasiga och odla fram någon specifik egenskap, då blir det mer avancerat med hur arv fungerar.

En parningskuppa kan man absolut bygga själv. vet inte i fall det finns ritningar men det behöver inte vara så komplicerat, du ´bygger små ramar kan tänka mig 10x10x10 cm som du sedan bygger en låda till, behöver inte vara isolerad låda. Utan enkelt funkar bra.

Tänk bara på att du måste kunna stänga för öppningen annars är risken stor att bina flyger hem igen om du inte håller stängt de första dygnen. ventilation i botten behövs, borra hål och sett nät så har du det klart, du behöver inte göra någon löstagbar botten utan en hel trä låda. Det behöver i alla fall finnas plats för 3 till 4 ramar i varje låda. gör inget om det finns plats så du kan sätta i fler vid behov.

titta på hur de parningskupor man köper ser ut och sen förenklar du det.
    /Eric Lilja

En parningskuppa kan man absolut bygga själv. vet inte i fall det finns ritningar men det behöver inte vara så komplicerat, du ´bygger små ramar kan tänka mig 10x10x10 cm som du sedan bygger en låda till, behöver inte vara isolerad låda. Utan enkelt funkar bra.

Jag skulle vilja säga att rejäl isolering i ytterhuset till en parningskupa är det viktigaste av allt! Drottningen behöver värmas av arbetsbina efter hemkommen parningsflygning, då säden ska vandra upp i henne, och de är tacksamma om kupan är isolerad då…

Jo men en sommar dag behöver du inte ha så isolerad beroende på hur mycket bin du stoppar i,,, jag har använt kupor som varit helt oisolerade inte varit några problem,, nu ska det inte handla om avancerad odling utan nu är det med enkla medel hur man kan prova att odla drottningar som nybörjare.

Och jag skulle vilja säga tvärtom: isolering på en parningskupa har man väl för risken att det blir för varmt. En sådan liten enhet blir lätt för varm om den hamnar i solen och där är inte tillräckligt med bi för att säkerställa effektiv kylning. Men om man bara har den i skuggan tror jag inte det behövs någon isolering.

ritningar finns här under ”redskap för drottningodling” http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/155/1/

Hej Edward!
    I bästa fall 10 till 20 men ska vara nöjd med 5.
    Varför fråga du det?

MVH
    Declan

Vill du bara ha fram så få som 10-20 st så hade jag gjort avläggare och låtit bina själva dra fram dessa! Ta bort den drottning du vill odla efter, så får du automatiskt rätt dotter där. I avläggarna ser du till så de bara får yngel från det samhället där hon gått. (Du kan fylla på dem med bin och ramar med enbart täckt yngel från andra samhällen, förutom mat förstås)

Ja fast nu var det ju så att han ville prova drottnings odling.  sen tycker inte jag att  man ska låta bina dra fram egna, larva om och häng dit en drottningscell i stället i sådana fall.

En annan fråga angående drottningodling som dök upp hos mig: om jag inte vill att ungdrottningarna ska para sig i samma bigård som de är födda, får jag då flytta parningskassetten utan att bitillsyningsmannen godkänt flytten?

10 till 20 men ska vara nöjd med 5.

Enklaste sättet är att göra ett litet samhälle som är drottnings lös.

Ta vanliga ramar med mat, pollen, honung + några med egg, larver, puppor och skaka ner rikligt med ung bin.

Egg och larver för att göra en drottning av

Larver och puppor och ung bina ser till att det finns bin i rätta ålder under tiden de drar ut – upp drottning cellen + mata henne inför och efter parnings flykten och inför att börja lägga egg.

Detta kan göras i samma bigården, överfyller man lilla samhället med bin eftersom alla flyg bin flyger tillbaka till original samhället. Blir det brist på bin fyll på från skatt lådorna med ung bin som inte är präglad av moder samhället än.

Detta blir enklast eftersom man använder sig av befintliga material, eventuellt minskar man ner volymen på en låda något + man kan lätt ta hand om alla ramar och slå ihop till ett nytt samhälle.
    Dock går det åt mycket bin och bi massa.

Små parnings lådor och kasetter är bra om man ska vandra till parnings platser, stationer eller avels parning som inte vill ha in okända drönar material.
    Små lådorna tar mindre med bi massa men man måste tillsätta en drottning cell eller prinsessa.

Lyckas parningen låt henne gå en stund och fyll ramarna så kan de eventuellt dra fram en egen andra generations drottning efter den .

En till sätt är att dela ett samhälle i ett höghus.

På varje våning har man egg, larver yngel i olika stadier + honung och pollen + tomma utfyllandes ramar

Sen går man dit på kvällen när alla bin är hemma och jämnfördelade genom alla våningar / lådor

Ta av en låda och tillsätt botten och tak och stäng in dem och ställ svalt i 48 timmar, fortsätt tills man har delat upp hela samhällen.

Efter 48 timmar kan ni släppa ut dem igen på annan geografiskt plats så har ni flera starka parnings kasetter som kommer att dra upp egna drottningar.

Parnings kasseter gynnas av bra isolering, att hålla varmt eller svalt, måste de anstränga sig med klimatet blir andra sysslor lidande.

mvh Edward  😛

En annan fråga angående drottningodling som dök upp hos mig: om jag inte vill att ungdrottningarna ska para sig i samma bigård som de är födda, får jag då flytta parningskassetten utan att bitillsyningsmannen godkänt flytten?

NEJ !

om det rör sig om flytt över församlingens gränser.

Med fördel är man godkänd biodlare och besiktar alla samhällen som ska användas till avel i säsongens början. Eller annars inför varje flytt.

mvh Edward  😛

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in