Hem › Forum › Praktisk biodling › Drottning parning
-
FörfattareInlägg
-
2014-04-05 kl. 19:57 #18073Gamla ForumetanvändareForumledare
Vill man ha in ny genetiskt material kan man köpa in oparade prinsessor och para dem med den lokala blandningen.
Med all drottnings odling räkna med förluster och alla blir inte till lyckad parning. Ska man ha 5 drottningar planera att dra fram minst de dubbla.
mvh Edward 😛
2014-04-06 kl. 13:35 #18076Gamla ForumetanvändareForumledareEdward! Du får inte flytta någonting annat än bisamhällen för vandring som Godkänd Biodlare! (När samhällena besiktigats en första gång årligen)
Parningskassetter och Drottningar mm mm måste du ha en godkänd besiktning inför att få flytta! Här finns inga tillstånd för flytt som Godkänd Biodlare!
mvh
2014-04-06 kl. 17:51 #18077Gamla ForumetanvändareForumledareParningskassetter och Drottningar mm mm måste du ha en godkänd besiktning inför att få flytta! Här finns inga tillstånd för flytt som Godkänd Biodlare!
Och vad ska du besikta för något i en parnings kassett eller apedia innan du har en parade egg läggande drottning?
mvh Edward 😛
2014-04-07 kl. 07:24 #18078Gamla ForumetanvändareForumledareDen bigårdens samhällen, där bina till kassetten har tagits!
Godkänd Biodlare gäller ENBART vandring med bisamhällen!!
2014-04-07 kl. 07:40 #18079Gamla ForumetanvändareForumledareNu måste jag få påpeka att det inte stämmer det du säger Thomas.
jag citerar från baksidan av godkänd biodlare pappret.
”Bitillsynsman får enligt (paragraf) ge en godkänd biodlare tillstånd till flera flyttningar av bisamhällen, bibostäder och biodlingsredskap mellan ut och hembigårdar”. Besiktning ska ske i begårdarna innan flytt men kan utföras genom stickprovskontroll. efter att bitillsyns varit och besiktat samhällena ger han eller hon flyttningstillstånd och då får biodlaren flytta sina samhällen i de bigårdar som är besiktade fritt mellan ut och hembigårdar.
alla bigårdar som flytten sker i mellan måste vara anmälda till länstyrelsen.vad menar du med att det skulle enbart gälla vandrings samhällen?
för parningskasseter som ska till en parningsstation måste en besiktning utföras innan, men flyttar du parningskupor mellan bigårdarna som du har och bigården har besiktigats i början av säsongen och flyttningstillstång finns från den aktuella bigården har man som godkänd biodlare rätten att själv göra en beaktning av samhället och förflytta till en annan bigård .2014-04-07 kl. 08:13 #18080Gamla ForumetanvändareForumledarehttp://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/165/1/
Frågan var väl om man som godkänd biodlare får flytta till parningsstationer utan besiktning innan. Det får man alltså inte.
2014-04-07 kl. 08:30 #18081Gamla ForumetanvändareForumledareJo jag skrev ju det i mitt inlägg att besiktning för flytt parningsstation krävs men om du flyttar mellan dina egna bigårdar och de finns flyttningstillstånd så kan biodlaren göra egen besiktning..
2014-04-07 kl. 09:13 #18082Gamla ForumetanvändareForumledareNu måste jag få påpeka att det inte stämmer det du säger Thomas.
jag citerar från baksidan av godkänd biodlare pappret.
”Bitillsynsman får enligt (paragraf) ge en godkänd biodlare tillstånd till flera flyttningar av bisamhällen, bibostäder och biodlingsredskap mellan ut och hembigårdar”. Besiktning ska ske i begårdarna innan flytt men kan utföras genom stickprovskontroll. efter att bitillsyns varit och besiktat samhällena ger han eller hon flyttningstillstånd och då får biodlaren flytta sina samhällen i de bigårdar som är besiktade fritt mellan ut och hembigårdar.
alla bigårdar som flytten sker i mellan måste vara anmälda till länstyrelsen.vad menar du med att det skulle enbart gälla vandrings samhällen?
för parningskasseter som ska till en parningsstation måste en besiktning utföras innan, men flyttar du parningskupor mellan bigårdarna som du har och bigården har besiktigats i början av säsongen och flyttningstillstång finns från den aktuella bigården har man som godkänd biodlare rätten att själv göra en beaktning av samhället och förflytta till en annan bigård .Med ”vandring” avses flytt mellan olika grödor/bigårdar.
”Den godkända biodlaren kan när tillstånd utfärdats själv genomföra de undersökningar som beskrivits ovan, men observera att tillståndet endast kan ges till flyttning mellan biodlarens utoch hembigårdar (som måste vara anmälda till länsstyrelsen). En godkänd biodlare får således inte själv genomföra besiktning i samband med försäljning av begagnade bikupor och -redskap, bisamhällen eller drottningar och inte heller i samband med flyttning av drottningar till parningsstation/plats, med mindre denna är biodlarens egen utbigård.
Enligt det brev som den godkända biodlaren mottar från Jordbruksverket gäller även följande: Godkänd biodlare skall meddela flyttningen till bitillsynsmannen i distriktet dit flyttningen sker. Det åligger godkänd biodlare att hålla sig informerad om de bestämmelser som berör bekämpning av smittsamma bisjukdomar.”
”Godkänd biodlare får inte själv genomföra besiktning i samband med försäljning av drottningar, bisamhällen, begagnade bikupor och biredskap m.m. Endast bitillsynsman får göra dessa besiktningar. Flyttning av drottningar till parningstation kräver också att bitillsynsmannen skriver flyttningstillstånd.”
Återigen poängterar jag, Godkänd Biodlare får enbart flytta bikupor mellan sina bigårdar, eller för vandring till pollineringsuppdrag!
mvh
2014-04-07 kl. 10:15 #18083Gamla ForumetanvändareForumledaredet är just det som är skrivet över, det var ju du som påpeka att det endast gällde vandringskupor och det stämde inte, nu har du återgett exakt det jag skrev.
vart vill du komma med det. du får fortfarande flytta parningskupor mellan dina egna bigårdar om bigården har fått flyttningstillstånd. då räcker det med egen kontroll innan flytt, till parningsstation som jag skrev krävs dock en besiktning.. exakt det jag skrivit ovan.
2014-04-08 kl. 20:16 #18084Gamla ForumetanvändareForumledare..och är man osäker på vad som gäller, så är det ju bara att lyfta luren och ringa till bitillsyningsmannen. 😉
-
FörfattareInlägg
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in