Hem › Forum › Allmän biodling › Drottninglöst…?
-
FörfattareInlägg
-
2017-07-22 kl. 12:13 #15381Gamla ForumetanvändareForumledare
Halloj,
Jag har 2st samhällen, fullt med trevliga bin som drar in bra med honung. Samhällena är avläggare som jag gjorde för kanske 3-4 veckor sedan. Jag hittar ingen drottning, inga stift, larver, yngel eller viceceller men ändå jobbar samhällena på väldigt bra tycker jag. Har jag bara missat en oparad drottning vid min inspektion eller kan ett samhälle vara snällt och starkt även utan drottning?
Tack på förhand,
Hampus2017-07-22 kl. 12:33 #20009Gamla ForumetanvändareForumledareHur gjordes avläggarna?
Allra enklast att kontrollera idag om de har Drottning är att hänga in en ram med spätt yngel. Kolla efter 24 timmar om de dragit upp celler eller ej.
2017-07-22 kl. 12:57 #20011Gamla ForumetanvändareForumledareFlyttade gamla kupan inkl drottning, ställde upp ny kupa där den gamla stått, satte ner ett par yngelramar med alltifrån stift, öppet och täckt yngel.
Ok, jag ska testa sätta ner en ram med spätt yngel och se vad som händer.
Tack så mkt,
Hampus2017-07-22 kl. 13:05 #20012Gamla ForumetanvändareForumledareFlyttade gamla kupan inkl drottning, ställde upp ny kupa där den gamla stått, satte ner ett par yngelramar med alltifrån stift, öppet och täckt yngel.
Ok. Har det gått 3-4 veckor sedan dess bara, så är jag ganska säker på att de har en Ungdrottning, som kanske inte börjat sin äggläggning riktigt ännu. Att låta bina dra upp en ny Drottning från spätt yngel gör att man ”förlorar” ca en månads äggläggning, jämfört med att ge en parad och äggläggande Drottning vid bildandet av avläggaren…
2017-07-22 kl. 13:57 #20013Gamla ForumetanvändareForumledareDå ger jag mig till tåls ett tag till… 🙂
Tack!
Hampus2017-07-24 kl. 17:57 #20022Gamla ForumetanvändareForumledareHur sent in på säsongen parar sig drottningen? Och när slutar hon med äggläggning egentligen?
Tack,
H2017-07-24 kl. 18:11 #20023Gamla ForumetanvändareForumledareHon parar sig så länge det finns drönare i tillräcklig mängd kvar.
Då det råder risk för inledande av drönarslakten kan man ta bort Drottningen ur ett par samhällen. Dessa sparar då drönarna tills vinterns intåg…
-
FörfattareInlägg
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in