dubbla stift i cellerna

Hem Forum Allmän biodling dubbla stift i cellerna

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare

Hej,
    För en månad sedan skulle jag göra en avläggare och flyttade lite ramar som man bör till den nya platsen. När jag kontrollerade så verkade de inte drivit upp någon drottning på någon av de ramar som fanns där. Det fanns många täcktaceller som såg konstiga ut, som små bollar.
    Jag tog då nya ramar från ett samhälle med nya stiftade celler, små larver och några täckta.

Idag när jag kontrollerar ser jag ingen drottning men stift i många celler, jag ser också dubbla stift i många celler. Singel stiften är klart överrepresenterade.
    Vad händer?
    Har jag gjort något fel, skulle jag tagit bort de celler som såg ut som små bollar?

Finns det enbart ägg, eller även yngel i olika stadier?

Om äggen i singel-cellerna sitter exakt i mitten på bottnen, så har du med allra största sannolikhet en Drottning i kupan. Huruvida hon är oparad eller parad märks då ynglet täcks med lock. Blir det uteslutande ”puckelyngel” så är hon oparad.

Är det äggläggande arbetsbin istället för Drottning, så sitter sällan äggen mitt i cellbottnen.

Tack för bra svar, ska kolla imorgon ;D

Hej

Dubbla stift i celler är så vida jag vet ett tecken på att du har en obefruktade arbetsbin som börjat lägga ägg. Dom lägger flera ägg i samma cell som efter hand plockas bort. Till största sannorlikhet har du ingen drottning. Viktigt när du tar ramar är att du är fulla med små yngel så att bina får chansen att driva upp en ny drottning på dom.

Dom små bollarna visar att det är svärmsäsång, behöver dock inte betyda att dom svärmar. Lägger drottningen ägg i dom så blir dom drottningceller.

Rätta mig gärna om jag har fel, är nybörjare

Hej

Dubbla stift i celler är så vida jag vet ett tecken på att du har en obefruktade arbetsbin som börjat lägga ägg. Dom lägger flera ägg i samma cell som efter hand plockas bort.

Dubbla stift är som du säger ett tecken på en puckelmor, dvs arbetsbi som börjat lägga ägg. Och som Thomas skrev, sitter ägget i mitten på cellen är det sannolikt en drottning som det är knas med, eller som inte kommit igång med sin äggläggning.

Jag har ibland haft nyparade drottningar som lagt dubbelt i cellerna, men då har jag ju sett att det finns en drottning i samhället, och bara haft ”is i magen”, tills hon kommit tillrätta med sin äggläggning.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in