Flera ägg i en cell?

Hem Forum Allmän biodling Flera ägg i en cell?

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare

Hejsan!

Idag var jag inne och kollade ordentligt i kupan. Drottningen (ny från förra året) fanns där och såg ut att må bra. Det fanns också en hel del celler på ramarna intill den där hon var som hade ägg, men jag såg inga täckta celler och ingen pollen(?).

Dessutom fanns det flera celler med mer än ett ägg i. Många hade två ägg per cell och i några var det fler än två.
    Jag trodde att det bara var äggläggande arbetsbin som la flera ägg/cell?

Finns det någon som har erfarenhet av detta och vad det kan bero på? Är det arbetsbin som flyttar runt dem senare?
    Är det något jag kan göra åt att de inte verkar ha nåt pollen (om det nu är ett problem?)

/E

Intressanta frågeställningar du presenterar. Jag är lite för grön för att kunna svara på allt du undrar tyvärr men lite kan jag så lite kan jag dela med mig.

Det här med två ägg per cell låter märkligt och jag hoppas att någon mer erfaren biodlare kan besvara den frågan.

Att de inte har något pollen är ett problem om så nu är fallet, pollen är ju deras protein och helt utan pollen kan de inte få fram nya bin. Jag har sett på någon biredskapssida att de säljer pollen men det är ju något som bina ska klara av själva.

Det kan vara ett temperaturproblem i kupan, yngel behöver uppåt 34º för att överleva. Hur pass gott om bin hade du? Det kan vara en idé att plocka bort några ramar så att de ramarna som finns kvar är väl fyllda med bin. Sätt i en frigolitskiva eller liknande och ge dem mindre yta att värma upp. Se till att ha bra isolering uppåt med så att inte värmen försvinner den vägen.

/ F

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in