Förhindra svärmning – Göra avläggare – Konstsvärma samhällen – Dela samhällen –

Hem Forum Praktisk biodling Förhindra svärmning – Göra avläggare – Konstsvärma samhällen – Dela samhällen –

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 34 totalt)
  • Författare

Den avläggar metoden som jag beskrev funkar även på ett samhälle, bara att det inte blir lika många yngelramar.  inga problem. och det kräver ingen flytt alls av bisamhällen, så varför krångla till det,  om man inte vill odla drottningar, som jag ändå tycker att nybörjare bör kunna lära sig, det är väldigt enkelt om man inte gör det svårt., så låt bina dra upp egen drottning, Krångla inte till biskötsel i onödan för det behöver inte vara krångligt.

Mycket bra Eric! Jag kan inte begripa varför man ska krångla till allting maximalt?

Har man en endaste kupa i trädgården som har två yngelrum, så är det väl super-enkelt att flytta det ena yngelrummet 80 cm i sidled och ställa en botten under, slänga på ett tak och en sten ovanpå, sedan har man äggläggande drottningar i båda inom en månad. OBS! Glöm för all del inte att sätta en glasskiva på sned framför det yngelrums fluster som flyttades en bit! På så vis behåller man 90-95% av bina i det samhället, om inte så flyger dragbina hem direkt där de kom ifrån… (Givetvis är det mest optimalt att flytta den 2-3 km ifrån modersamhället, ********** justerat av moderator)

mvh

En glasskiva på sned? det var något nytt för mig,  😮
    Bra skrivet Thomas enkelt ska det vara.

Har man en endaste kupa i trädgården som har två yngelrum, så är det väl super-enkelt att flytta det ena yngelrummet 80 cm i sidled och ställa en botten under, slänga på ett tak och en sten ovanpå, sedan har man äggläggande drottningar i båda inom en månad. OBS! Glöm för all del inte att sätta en glasskiva på sned framför det yngelrums fluster som flyttades en bit! På så vis behåller man 90-95% av bina i det samhället, om inte så flyger dragbina hem direkt där de kom ifrån… (Givetvis är det mest optimalt att flytta den 2-3 km ifrån modersamhället, men det gillar ju inte Fru My.)

Nja! Krångel eller inte. Låt oss säga att vårt samhälle förberett sig för svärmning. Då är denna beskriva delningen inte så lyckad. Upptäcker man ett antal viseceller, som kanske är täckta, då flyttar man hela samhället åt sidan. Ställ en ny botten på gamla platsen, sätt på en låda. Leta reda på drottningen och flytta den ramen till nya lådan. Det får inte finnas viseceller på den ramen. Fyll på med helst utbyggda ramar. En ram med täckta celler kan få följa med, men den tas bort dagen efter. Ingen glasskiva. Meningen är att dragbina, eller bättre flygbina, tar sig kupan med drottningen. Ett samhälle med drottning och flygbin utan ägg och yngel kan inte svärma. I kupan som bara har ungbin och viseceller blir det inte heller någon svärm. Fördela matramarna, flest till samhället utan dragbin.

Har man bara ett samhälle, och upptäcker att det finns utbyggda och bestiftade svärmceller, kan man göra enligt följande.

Vi gör helt enkelt detsamma som bina skulle gjort om några dagar. Vi behöver inte heller dela upp bin och bygge på två kupor.
    Vi låter drottningen få den nedersta lådan fylld med mellanväggar. Över denna lägges ett spärrgaller, sätter skattlådorna på och över dessa yngellådan med drottningcellerna.
    Ambina kommer att söka sig upp till ynglet och byggbina samlas nere hos drottningen på mellanväggarna. Dragbina jobbar på som om inget hänt. Efter några dagar kan man lyfta ner den översta lådan på en egen botten om man vill ha en avläggare. Vill man inte det så rives alla drottningceller efter 5-6 dagar och samhället får stå som det gör.
    I båda fallen beter sig bina som efter en natursvärmning. De lever lyckliga och jobbar vidare var och en med sina uppgifter,

Bra Curt! De båda yngelramarna kan vara kvar hos drottningen. Det förhindrar att bin och drottning rymmer.

Men du Jan-Uno, vad händer med samhället sedan dragbina dött ut efter ett par veckor? Och en avlyft avläggare där höstsrapshonung och yngel blandat i översta lådan? En sådan avläggare och samhälle blir säkert inget att bygga på till vintern. Det är inte konstigt att det blir vinterförluster!

Nja! Krångel eller inte. Låt oss säga att vårt samhälle förberett sig för svärmning.

Förlåt! I min värld har man inte andra bin än svärmtröga kortbyxebin år 2014. Om inte, så kan man ju följa era råd. Men jag är lat till skillnad från mina bin, så jag använder mig av icke krångliga metoder/material.

mvh

En glasskiva på sned? det var något nytt för mig,  😮

Aha, så bra att fler få del av denna kunskap! Jag struntar (som vanligt) i varför det fungerar, fullkomligt nöjd med att det fungerar. 2-3 vackra flygdagar räcker innan glaset/plexiglaset kan tas bort, dvs om det är dåligt väder efter flytten inom 2-3 km ifrån modersamhället, så får du vänta tills de vackra dagarna kommit tillbaks. (Det gör de alltid förr eller senare som bekant, t.o.m. efter en eventuellt mörk valdag i september… )  8)

Men du Jan-Uno, vad händer med samhället sedan dragbina dött ut efter ett par veckor? Och en avlyft avläggare där höstsrapshonung och yngel blandat i översta lådan? En sådan avläggare och samhälle blir säkert inget att bygga på till vintern. Det är inte konstigt att det blir vinterförluster!

Jag förstår att du aldrig har praktiserat detta suveräna sätt att förhindra en påbörjad svärmning.

Jag förstår att du aldrig har praktiserat detta suveräna sätt att förhindra en påbörjad svärmning.

Du glömde nämna att nedersta lådan står på ett spärrgaller och att själva bottnen är en s.k. högbotten.  Drottningen blir spärrad på en låda, hon och bin kan inte rymma och hon har inga ambin som kan mata henne. Hon får i stället överleva på att äta av den nektar som fältbina tar hem till kupan. Den modellen är lik den typ av svärmförhindring som är omskriven i L. E. Snelgroves bok om förhindrande av svärmar från år 1930 – 1936. Med andra ord ingen ny metod. Men Snelgrove har en bräda med insektstätt nät i och en utgång bakåt under yngellådan samt en skattlåda överst. Operationen görs i ett eller fem steg med en stapel av 5 eller fler lådor högt.
    Praktiserar olika modeller och det är alltid samhällets bistyrka och dragförhållanden som är avgörande för vilken som ska användas. Har provat den stapeln med lådor, vilket blir för högt och det klarar inte min rygg. Försöker i stället att endast ha 3 lådor högt, i undantagsfall 4 lådor. Visst får utvinning av honung ske oftare om det har blivit något i lådorna.
    Tidigare odlades bin i paviljongsystem och av naturliga orsaker kunde inte Snelgrove brädan användas då. Förutom den gick alla modeller att användas. Vilka i dag praktiseras med eller utan den brädan.

Tror inte de glömde nämna det, varför ska man krångla till allt.  gör det enkelt,

Förstår fortfarande inte vad du Eyvind vill komma med denna tråd, du har ju ingen önskan att diskutera saken så varför låser du inte tråden och bara berättar hur du gör när du gör avläggare, det verkar i mina ögon vara så att du krånglar till det i onödan men det verkar ju funka för dig  med din biodling, för jag förutsätter att du har bin och utövat denna metod,  finns många vägar att sköta bin, så länge de överlever och du håller dig inom lagens gränser så gör som du vill, tänker inte ens försöka diskutera vidare med dig för du har redan klart för dig hur det ska gå till. Där sätter jag punkt för mig nu väntar bina i bigårdarna på lite skötsel.

OBS! Glöm för all del inte att sätta en glasskiva på sned framför det yngelrums fluster som flyttades en bit! På så vis behåller man 90-95% av bina i det samhället, om inte så flyger dragbina hem direkt där de kom ifrån…
    mvh

Förklara det där med glasskivan lite mer. Ställer du bara en glasskiva på flustret, lutat mot yngelrumet? Och detta gör att dragbina återvänder till sitt ”nya” hem istället för det ”gamla”?

Har man en endaste kupa i trädgården som har två yngelrum,

Jaha du Thomas! Fru My låter hälsa, har bara en yngellåda, hur ska det tillgå att göra en avläggare??

Förklara det där med glasskivan lite mer. Ställer du bara en glasskiva på flustret, lutat mot yngelrumet? Och detta gör att dragbina återvänder till sitt ”nya” hem istället för det ”gamla”?

Exakt så ja, om bina inte flyttats 3 km känner de ju igen sig från tidigare då de ska flyga hem, och återvänder såklart till gamla platsen. Men om de har glasskivan framför märker de det då de flyger ut redan, (slår väl skallen i glaset eller nåt?) och gör då som när de hamnat i helt nya okända trakter, de lär känna var kupan står innan de hämtar vad de nu skulle ut och hämta, och hittar då rätt när de kommer hem med sin last igen.

Riktigt festligt att se när man sen tar bort glaset efter ett par dagar, då fortsätter de att flyga runt glaset någon timme trots att det tagits bort!  😉

Jaha du Thomas! ************ Modererat, har bara en yngellåda, hur ska det tillgå att göra en avläggare??

************* Modererat,  Roligt att du öppnar för diskussion, det var på tiden!

Jaså, du har Dadant. Då skulle jag satt fem av yngelramarna i ena samhället och fem i det andra, och slängt i fem tomma ramar i vardera på yttersidorna. (Även detta går säkert att krångla till mer eller mindre, men jag föredrar som du vet att göra saker enkelt och snabbt och effektivt.)

mvh

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 34 totalt)

Ämnet ’Förhindra svärmning – Göra avläggare – Konstsvärma samhällen – Dela samhällen –’ är stängt för nya svar.