Förhindra svärmning – Göra avläggare – Konstsvärma samhällen – Dela samhällen –

Hem Forum Praktisk biodling Förhindra svärmning – Göra avläggare – Konstsvärma samhällen – Dela samhällen –

Visar 4 inlägg - 31 till 34 (av 34 totalt)
  • Författare

Jag förstår att du aldrig har praktiserat detta suveräna sätt att förhindra en påbörjad svärmning.

Du glömde nämna att nedersta lådan står på ett spärrgaller och att själva bottnen är en s.k. högbotten.

Jag försöker svara men frågeställaren hävdar att jag har fel. Han gör till och med om mitt svar och kritiserat sin egen version av detsamma. Ett mycket märkligt beteende. Jag har varken högbotten eller spärrgaller under den nya lådan. Drottningen får säkert några ambin ner till sin låda också, så det går ingen nöd på henne. Byggbin blir dragbin  i sinom tid och allt flyter på. Det blir inte högre än fyra LN-lådor och det är vad som önskas. Härmed är min medverkan i denna tråd också slut.

Jaha, det kommer att förmedlas!

********** Modererat, säger också i ett inlägg att det inte är konstigt att det blir vinterdöda samhällen med våra enkla metoder. Jag hade 0,0% döda samhällen senaste vintern. Man kan ju fråga sig hur många döda samhällen My hade?

Hmmmmm  >:(

Nu har denna tråden svävat bort ifrån ett trevligt bemötande & acceptans av olika idéer samt att det kommit ett Å annat mindre angenämt påhopp, ett antal felaktigheter osv.

Jag har dessutom fått in ett par anmälningar ifrån olika håll varför jag väljer att sätta punkt för denna diskussion för nu.

Irriterad moderator  >:(
    Mats Jedmo
    mats.jedmo@biodlarna.se
    0705 633 418

Visar 4 inlägg - 31 till 34 (av 34 totalt)

Ämnet ’Förhindra svärmning – Göra avläggare – Konstsvärma samhällen – Dela samhällen –’ är stängt för nya svar.