Gasoldriven Oxalsyra-förångare

Hem Forum Säljes Gasoldriven Oxalsyra-förångare

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare

En oxalsyra-förångare som är lätt och snabb att använda.
    35 gram oxalsyrakristaller blandas i 1 liter ljummet vatten.
    Blandningen hälls sedan i behållaren på förångaren.
    Öppna gasen, tänd lågan. När spiralen är varm är det klart att behandla.
    Ca. 3 pust i varje fluster.
    Pris 2900 + moms.

Ser ut som en spännande produkt; att kunna gasbehandla i högt tempo är eftersträvansvärt, vilket verkar möjligt med denna produkt.

Har dock någon fråga för klarhetens skull.
    – Vad är pipan/spiralen, genom vilken ånga/sublimat flödar, tillverkad av?
    – Vad är inner- resp. godsdimensioner på pipan?
    – Vad är behållaren för lösning tillverkad av?
    – Hur mycket lösning rymmer behållaren?
    – Vilken temperatur har gasen när den kommer ut genom pipan och, säg, på 0, 10, 20 resp. 30 cm avstånd från mynningen?

Produkten verkar bra, dock vill man ju inte behöva fylla på behållaren alltför ofta, därtill är det önskvärt att behållaren inte är ömtålig, har en läckande förslutning motsv. Men kanske viktigast av allt är pipans material och konstruktion; ett fint dimensionerat rör, med diverse krökar och spiralen i sig, som reagerar med oxalsyra (vilket snabbt kan låta sig göra vid de temperaturerna och genomflödestalen) kan illa kvickt ställa till problem med funktionen. Det kan byggas upp, i vatten svårlösliga, residualier som helt enkelt 'sätter igen' pipan trots temperaturer och ångtryck.

Därtill kommer problematik med möjliga metallsalter motsv. som genereras vid reaktioner inne i spiralen och månde åka med ångan ut som en konsekvens. Dessa residualämnen kan vara mer eller mindre giftiga för bin och människor.

Kortfattat är jag nyfiken på vilket material som spiralen/pipan är tillverkad i. Utifrån detta kan man sluta sig till vilka ämnen som månde komma ut i andra änden av pipan om där ens kommer ut något efter en tids användning. Sedan vore det ju tacknämligt om man inte ångkokte sina bin intill döden när man egentligen bara vill göra sig av med något ohyra.

Vänligen / Binke

Jag lyfter tråden igen och har därtill en ytterligare fråga.

Om man gör ett antagande att det skall administreras ~2g oxalsyra per låda lågnormal och man med ovan beskrivna lösningsstyrka skall förånga den ~3,4%-iga lösningen blir mängden i runda slängar 60ml – hur många behandlingar kan jag alltså göra innan jag måste fylla på behållaren igen?

Här följer mina beräkningar för andras nagelfarande, enhet g.
    2/(35/1035)=59

Backar vi ned till 18,75 gram/10 samhällen vilket rekommenderas hos vissa källor (se Biredsskapsfabriken.se) blir beräkningen följande:
    1,875/(35/1035)=55
    Alltså ingen större praktisk skillnad.

Vad säger du, Christer?

Jag lyfter tråden igen och har därtill en ytterligare fråga.
    […]
    Backar vi ned till 18,75 gram/10 samhällen vilket rekommenderas hos vissa källor (se Biredsskapsfabriken.se) blir beräkningen följande:
    1,875/(35/1035)=55
    Alltså ingen större praktisk skillnad.

Vad säger du, Christer?

Det är inte mängden oxalsyra som är intressant för mig, utan det faktum att du slipper lyfta på taket och vattna bigatorna. Med den här behandlar du via flustret, utan att lyfta på något alls.

@ Patrik: Ledsen för senkommet svar. Naturligtvis har du helt rätt – det är det simpla i den här behandlingsmetoden som är det eftersträvansvärda. Puff, puff, puff in i flustret – färdigt! En dröm jämte min tyska vaporisateur med fläkt. Nej, en dylik lösning verkar vara bra, åteminstone vid en första anblick.

Detta fråntar dock inte det faktum att 6cl lösning skall förångas per samhälle och behandling. 6 cl är en redig snaps – hur många snapsar får man ned i den där behållaren på förångaren? Min poäng är helt enkelt att jag vill veta hur många behandlingar per fyllning man kan göra. Ety oavsett om jag behandlar via fluster eller tak är det ofrånkomligen så att det med en liten behållare blir stopp rätt ofta för att fylla på. I mina ögon ej eftersträvansvärt.

Så, denna fråga sammantaget med de frågor jag ställde tidigare i tråden är jag nyfiken på men det verkar inte som om Christer svarar. Kan någon annan på forumet ge mig guidning/ svar på mina spörsmål, månde?

Jag hoppas vi kan få till någon form av debatt där vi testar hypoteser/argument och med en så objektiv hållning som möjligt diskuterar oss fram till vad den här behandlingsmetoden samt vad denna kontraptionen ”levererar”. Jag är lika nyfiken som min nästa.

Vänligen / Bengt

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in