Giftiga växter?

Hem Forum Allmän biodling Giftiga växter?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare

Jag är snart en ny biodlare, och har hört att giftiga växter kan ge giftig honung via alkaloider (vilket verkar lite märkligt). Bland de växter som nämndes fanns digitalis (fingerborgsblomma) och oleander (Nerium). På vår tomt har vi glatt oss åt de vackra digitalisblommorna och fascinerats av humlornas jobb i dessa långa blommor.

Nu försöker jag på nätet hitta någon bra information om detta, men lyckas inte få fram något från Sverige. En amerikansk sida påstår ungefär att ”Ja, honungen kan bli giftig, men det är nog inget problem om det inte finns för mycket av de giftiga växterna.”

Hur hanterar men detta? Även om jag inte har något giftigt på min villatomt kanske grannen odlar digitalis…

Tror inte det finns giftiga blommor i tillräckligt stor mängd i Sverige för att det ska utgöra ett problem.  Broder Adam skrev i sin bok ”på jakt efter den bästa bistamen” att i Grekland där det fanns stora fält av rododendron av en viss art så kunde honungen bli giftig, det förekom också rapporter om att samhällen dött av gift. men det kunde aldrig verifieras. /eric

…Broder Adam skrev i sin bok ”på jakt efter den bästa bistamen” att i Grekland där det fanns stora fält av rododendron av en viss art så kunde honungen bli giftig….

Det var min tanke också, att om nu någon enstaka blomma har giftig nektar måste det till ett rejält fält av bara den blomman för att halten gift skulle kunna bli farlig. Låter osannolikt, men teoretiskt möjligt.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in