Hem › Forum › Allmän biodling › Göra vaxmällanväggar..
-
FörfattareInlägg
-
2016-04-09 kl. 01:56 #15147Gamla ForumetanvändareForumledare
En fråga ang. när man ska tillverka egna ramar.
Hur viktigt är det att den vaxplatta man sätter in i en ny ram går enda ut till kanterna.. Gör det något om det är nån/några mm mellan vaxplattans kant och trällisten på ramen?
Anledningen till att jag frågar är för att de måtten jag följde när jag tillverkade langstroth 3/4 stämde inte exakt med måtten på vaxkakorna man kan köpa på biredskapsfabriken, med nån mm:s skillnad.
2016-04-09 kl. 05:34 #19380Gamla ForumetanvändareForumledareDet är en fördel om mellanväggarna inte når sido- och överlisten, eftersom vaxet utvidgas något vid värmehöjning.
Viktigt är att alltid sätta mellanväggen ända intill nederlisten, eftersom de bygger bäst i ovankant. Tittar du på de biodlares vaxkakor som felaktigt sätter mellanväggen upptill, så ser du att väldigt många av dessa inte är fullständigt utbyggda i nedre hörnen, och även längs med hela undre listen finns hål ibland….
2016-04-09 kl. 08:33 #19381Gamla ForumetanvändareForumledareTack Thomas!
Var det kanske inte fel mått endå ?.
Närmast endå talar om ämnet ramar..
Jag tänkte använda vanlig ståltråd att fästa vaxet på.. Funkar sånt eller ska de vara någon specialtråd?
2016-04-09 kl. 09:05 #19382Gamla ForumetanvändareForumledareDet bör vara en rostfri tråd, syrafast med ett annat ord. Bina lagrar livsmedel i kakorna, tänk på det…
2016-04-10 kl. 06:43 #19383Gamla ForumetanvändareForumledareHej Sting och Thomas. Thomas hur tänker du att det har för praktisk betydelse om vaxkakorna inte blir fullständigt utbyggda i nedre hörnen? Bina själva måste väl ändå föredra att bygga nedåt?!
Ett viktigt påpekande är också att om det handlar om hoffmanramar med vågräta trådar, MÅSTE mellanväggen placeras så långt upp i överlisten som möjligt, annars viker mellanväggen sig. Så att säga att det är felaktigt att sätta mellanväggen upptill – anser jag vara felaktigt.2016-04-10 kl. 07:09 #19384Gamla ForumetanvändareForumledareMin erfarenhet är att kakorna behöver byggas ut i nedre hörnen för att bina behöver varje cell i kupan. Med en kaka som saknar celler längs nederkanten och i nedre hörnen så får man en summa av 9 ramars celler fast man har 10 ramar i varje låda…..
2016-04-10 kl. 19:52 #19385Gamla ForumetanvändareForumledareDet är en fördel om mellanväggarna inte når sido- och överlisten, eftersom vaxet utvidgas något vid värmehöjning.
Viktigt är att alltid sätta mellanväggen ända intill nederlisten, eftersom de bygger bäst i ovankant. Tittar du på de biodlares vaxkakor som felaktigt sätter mellanväggen upptill, så ser du att väldigt många av dessa inte är fullständigt utbyggda i nedre hörnen, och även längs med hela undre listen finns hål ibland….
Tror du är ensam om att säga att man inte ska sätta vaxet i överkant. De ska även gärna lödas fast.
Gör man inte det har du stor risk att vaxkakorna böjer sig.2016-04-11 kl. 08:43 #19386Gamla ForumetanvändareForumledareTror du är ensam om att säga att man inte ska sätta vaxet i överkant. De ska även gärna lödas fast.
Gör man inte det har du stor risk att vaxkakorna böjer sig.Nej, jag är verkligen inte ensam om det. Gissningsvis skulle jag säga att vi är 50-50 som gör på de två olika sätten. Givetvis beror detta även på vilket rammått man har, men med 3/4 Langs. eller HLS så böjer sig inga kakor om man sätter mellanväggen nertill och utan lödning.
Trådskaparen kan ju under 2016 använda de olika metoderna i hälften/hälften av skattlådorna. Detta är det bästa sättet att själv få en uppfattning om vad som passar bäst…
2016-04-11 kl. 11:14 #19387Gamla ForumetanvändareForumledareDu vet lika väl som jag att frågan nyligen diskuterats på Biodlingsföretagarnas forum eftersom det upplevts problem med vax som böjde sig i 3/4 Langstroth.
Fanns ingen som föreslog att sätta vaxet i underkant. Alla var överens om att det ska sitta i överkant. Frågan var om det behövdes lödas och/eller trådas.
Det påpekades också att man bör lämna en spalt på 2-3 mm till nederkant för att vaxet ska kunna utvidga sig utan att det böjs.2016-04-13 kl. 07:21 #19388Gamla ForumetanvändareForumledareFrågan var om det behövdes lödas och/eller trådas.
Bara en förtydligande fråga: innebär lödning att man smälter vax på ramen, och sen ”sätter dit” en vaxmellanvägg innan det stelnat? Och om så, varför tråda också om man lödat? Blir inte det lite ”kaka på kaka”?
2016-04-13 kl. 09:35 #19389Gamla ForumetanvändareForumledareJa, att löda är att man på ett eller anat sätt sätter fast kakan med smält vax. Antingen häller man smält vax först och sätter i kakan eller först kakan och sedan smält vax. Har även sett de som gör både och.
Kanske ska påpeka att jag själv endast använder plastramar.
För att summera diskussionen om hur man får fast vaxkakorna så var det så att i lägra ramformat så trådas eller lödas det, sällan både delar. I högre ramformat, ex Dadant, trådas och lödas det.
2016-04-14 kl. 07:31 #19390Gamla ForumetanvändareForumledareTror du är ensam om att säga att man inte ska sätta vaxet i överkant. De ska även gärna lödas fast.
Gör man inte det har du stor risk att vaxkakorna böjer sig.Thomas är inte alls ensam. Vaxkakorna byggs ut snabbast och snyggast om vaxmellanväggen sätts nedtill, det är en gammal sanning. Lämnas en spalt nedtill blir vaxkakan sällan helt utbyggd nedtill och då hamnar ofta svärmceller där.
Se en film som visar hur du smälter in vaxmellanväggar:
https://youtu.be/Pl1zJon9hnY2016-04-14 kl. 16:23 #19391Gamla ForumetanvändareForumledareTack Johann! Jag vet ju att det är ungefär 50% av biodlarna som gör som jag, och 50% gör som Mats. Eftersom jag har sett böjda eller krokiga mellanväggar hos de som satt mellanväggen upptill i ramen, men aldrig någonsin drabbats av det i en enda ram i mina egna kupor så är ju valet lätt – eller hur? 23 års erfarenhet har jag…
2016-04-15 kl. 05:38 #19392Gamla ForumetanvändareForumledareEftersom många nybörjare läser detta vill jag förtydliga denna debatt, eftersom det handlar om olika ramtyper som måste behandlas olika.
Thomas och Johann pratar om ramar med vertikal trådning och då fungerar säkert båda metoderna, mellanvägg uppe eller nere. Och här kanske det är 50% som gör det ena och dito det andra, det har jag ingen åsikt om.
Mats hänvisar till en debatt på biodlingsföretagarnas hemsida, den gällde en annan typ av ramar, nämligen hoffmanramar med horisontell trådning. När det gäller ramar med horisontell trådning, typ hoffmanramar, måste vaxmellanväggen längst upp i skåran i överlisten, annars böjer sig mellanväggen nedåt och man får stora problem. Biodlare som använder dessa ramar vågar jag nog påstå att 100% sätter mellanväggen längst upp.2016-04-15 kl. 09:50 #19393Gamla ForumetanvändareForumledareBra påpekande Niklas – och helt korrekt tolkat.
-
FörfattareInlägg
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in