Hem › Forum › Allmän biodling › Här kan du kolla på internet var bisamhällen finns runt dig
-
FörfattareInlägg
-
2013-11-24 kl. 08:44 #14651Gamla ForumetanvändareForumledare
Hejsan, det här tycker jag är toppen om alla kunde vara med i.
http://www.biodlarkartan.se
Johan Ingjald2014-01-03 kl. 21:25 #17825Gamla ForumetanvändareForumledareSpontant känns det lite vanskigt att sätt ut sina bigårdar på en så detaljerad karta. Det är ingen direkt hemlighet var jag har ställt mina kupor, men jag vill inte skylta med det till vem som helst. Vad hindrar att man surfar in på sidan, letar upp några kupor och åker och ”hämtar dem”?
2014-01-04 kl. 08:10 #17827Gamla ForumetanvändareForumledareJag är av samma uppfattning som du Patrik. I alla fall de som man inte har hemma på gården.
2014-01-04 kl. 20:57 #17828Gamla ForumetanvändareForumledareJag instämmer!
Stöld av bikupor i Skåne skedde så sent som nu vid senaste invintringen…
2014-01-06 kl. 11:25 #17832Gamla ForumetanvändareForumledareJag instämmer!
Stöld av bikupor i Skåne skedde så sent som nu vid senaste invintringen…
Hjälp! Mina kupor står ju i Skåne! :'(
2014-01-20 kl. 10:27 #17865Gamla ForumetanvändareForumledareJo, jag har hört om biodlare som blivit av med både bisamhällen och material.
Att någon kan tänka sig att förstöra för andra biodlare så!!!
Det skall väl räcka med att Länsstyrelsen/ Bitillsynsmann/Kvinna vet var mina kupor står.
Jag vill undvika att skylta med var mina samhällen står2014-01-20 kl. 12:41 #17866Gamla ForumetanvändareForumledareJo, jag har hört om biodlare som blivit av med både bisamhällen och material.
Att någon kan tänka sig att förstöra för andra biodlare så!!!
Det skall väl räcka med att Länsstyrelsen/ Bitillsynsmann/Kvinna vet var mina kupor står.
Jag vill undvika att skylta med var mina samhällen stårVilken människa som INTE är biodlare vill stjäla ett bisamhälle? Man går tydligen inte säker för någonting längre… Hoppas alla bitillsyningsmän håller ögonen öppna om de ser ”fel” kupor hos någon biodlare de besöker!
2014-01-20 kl. 18:29 #17867Gamla ForumetanvändareForumledareSpontant känns det lite vanskigt att sätt ut sina bigårdar på en så detaljerad karta. Det är ingen direkt hemlighet var jag har ställt mina kupor, men jag vill inte skylta med det till vem som helst. Vad hindrar att man surfar in på sidan, letar upp några kupor och åker och ”hämtar dem”?
Jag håller med att det är en risk, men samtidigt är det en bra idé att få lite koll på var det står andra kupor och vem som äger dem. Det är många nya biodlare nu och det står kupor lite överallt. Man kan ju markera läget på sina kupor lite fel med några hundra meter, så blir de mycket svårare att hitta men det spelar inte så stor roll för andra biodlare, som får reda på att man finns och ungefär var det finns andra bin och deras ras.
2014-01-20 kl. 19:11 #17868Gamla ForumetanvändareForumledareJag håller med att det är en risk, men samtidigt är det en bra idé att få lite koll på var det står andra kupor och vem som äger dem. Det är många nya biodlare nu och det står kupor lite överallt. Man kan ju markera läget på sina kupor lite fel med några hundra meter, så blir de mycket svårare att hitta men det spelar inte så stor roll för andra biodlare, som får reda på att man finns och ungefär var det finns andra bin och deras ras.
Varför? Det är ju bara att maila (eller ringa) till sin länsstyrelse, så får man exakt besked och kontaktuppgifter till varenda kupas ägare? Alla har väl anmält sina uppställningsplatser enligt lag till dem?
mvh
2014-01-20 kl. 21:51 #17869Gamla ForumetanvändareForumledareJag tycker det hade varit intressantare med en karta på lediga biplatser, alltså en sida där bland anant markägare kunnat markera ut att de önskade sig lite bin.
-
FörfattareInlägg
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in