Hem › Forum › Praktisk biodling › Helautomatisk avtäckningsmaskin med tillbehör
-
FörfattareInlägg
-
2012-08-29 kl. 07:49 #16631Gamla ForumetanvändareForumledare2012-08-30 kl. 16:53 #16638Gamla ForumetanvändareForumledare
Lite bilder på vaxskruven.
Vaxskruvens tratt placeras under avtäckningsmaskinen. Täckvaxet innehåller 40-60% honung och detta separeras i skruven. Vaxet skruvas framåt till en plastlåda medan honungen pressas ut i uppsamlingskaret och går vidare till vaxavskiljaren.
Bildpaket #1
https://docs.google.com/open?id=0B7qClAm5m4rgUUdUNFFYdTdyMkUBildpaket #2
https://docs.google.com/open?id=0B7qClAm5m4rgQ3JpM3piMFUxMms2012-08-30 kl. 18:54 #16641Gamla ForumetanvändareForumledareBlir spännande å höra hur den fungerar 🙂
2012-08-30 kl. 19:15 #16642Gamla ForumetanvändareForumledareJag har sett den i action hos biodlare i Danmark förra hösten när min fru arbetade där några månader. Jag vill se prylarna innan jag köper och därmed minimalt med felköp.
Vaxskruven hjälper till att hålla slungrummet och processen kompakt, den ryms under avtäckningsmaskinen. En central punkt blir vaxavskiljaren och en annan där jag skall stå och mata avtäckningsmaskinen med ramar för att sedan plocka dem i och ur slungan.
Resten sköts automatiskt.Nu har jag anskaffat maskinerna jag behöver.
Det pressade vaxet kan jag sedan smälta om i en befintlig vaxsmältare, en Dana Api mini.
2012-09-03 kl. 10:10 #16657Gamla ForumetanvändareForumledareEnkel funktionstest innan installation. Som vanligt en superkort Youtube snutt.
Frekvensstyrningen är från SEW, Movitrac LT(E) R Version B. 1.5kW (7A).
# MCLTEB00152B1120 (sista två siffrorna är IP klassning, 20 = IP55).
2012-09-04 kl. 04:05 #16658Gamla ForumetanvändareForumledareIgår kväll körde jag ner några kvarvarande ljungramar i pressen och det fungerade riktigt bra. Har också pressat en halvlåda självkristalliserad lindhonung som blev över från en stapel jag haft till avläggarfoder.
Det som släpade efter under 2011 är fixat nu 2012 på kort tid pga kapacitet i maskineriet. Nu hinner jag med att processa allt inom den tid som jag har till förfogande i min verksamhet.
När täckmassan är pressad smakar den lite mera pga allt pollen som fortfarande är kvar. Det är inte bara det rena täckvaxet till vaxförnyelse som man kan ta vara på utan honung med lite mera smak. Kanske dags att klassa denna honung som ”extra virgin” precis som med olivoljan.2012-09-06 kl. 08:55 #16659Gamla ForumetanvändareForumledareBilder på inpassningen under avtäckningsmaskinen och den befintliga ställningen.
2012-09-06 kl. 10:16 #16660Gamla ForumetanvändareForumledareHur kom det sig att du valde 200 istället för 100?
Ska bli spännande att höra hur det fungerar 🙂2012-09-06 kl. 10:36 #16661Gamla ForumetanvändareForumledareDu vill alltså se den på video hur den matar ut en vaxkringla? Skall fixa det också till helgen!
Jag valde P200 för att den har lite mera kapacitet och större motor. Den är förstås lite dyrare än P100. Jag tror inte P100 orkar pressa ljungramar eller kristalliserade ramar på samma sätt. Många pressar har betydligt större motorer än den för P100.
Sedan vet jag att det är större odlare som köper P200, det är den maskinen de vill ha och den passar till större anläggningar. Mätt i kapacitet är den minsta tillräcklig men klen. Vem processar 100 kg vax i timmen? Eller 200? Den siffran betyder absolut inget utan det är pressen som sådan hur den är byggd för mina behov. Med avtäckningsmaskinen och vaxhanteringen kan jag utöka, växa och hinna med allt.
Tanken var att ta hand om avtäckningsvax, pressa en del ljung, rädda någon låda med kristalliserade ramar, separering utan extra uppvärmning och att slippa skopa vax från vaxavskiljaren.
Eftersom den placeras under avtäckningsmaskinen och ställningen tar den ingen extra plats.Vill man att knivarna på avtäckningsmaskinen skall ta allt kan man ställa dessa lite mera och låta pressen ta hand om problemet. Då slipper man en del efterarbete på ramarna innan slungning. Då behöver man inte krafsa på ramarna lika mycket.
2012-09-06 kl. 12:39 #16662Gamla ForumetanvändareForumledareOk, har själv funderat på att investera i en vaxskruv så smånigom så därför undrade jag. Hur är kvaliteten på själva maskinen, har hört
att dom bygger bra maskiner på Paradise Honey?2012-09-06 kl. 14:14 #16663Gamla ForumetanvändareForumledareDet är rätt tjock rostfri plåt i skruven, frekvensomformare och motor av bra kvalitet. Elen är inget att klaga på mera än att nödstoppet inte sitter på samma plats som på bilderna på nätet.
Skruven är av Delrin (POM, Polyeten) och hur länge den håller vet man aldrig. Maskinen är lagom stor och trots sina +90 kg så flyttade jag den själv på plats.
Får man väl upp den på släpet och har en trädgårdstraktor med släp så hasar man bara över den på traktorsläpet och kör iväg och backar intill tröskeln på lokalen och hasar in den.
Då blir det mera att släpa den någon meter och det har gått bra.
Plåten runt om motorn är tunn typ som på en behållare men ställningen är robust.Utgången från uppsamlingslådan 40 Liter för honung är en 76 mm SMS koppling (3″), där bör man ha en idé om hur honungen skall komma vidare till nästa instans. I lådan finns en sil som fångar en del skräp som inte följer med skruven ut.
Enda funderingen har faktiskt varit priset och transportkostnaden. Man skall nog ha sett den i action live innan man bestämmer sig. Jag har inte köpt något som jag inte pillat på innan.
2012-09-13 kl. 09:04 #16706Gamla ForumetanvändareForumledareSer att det blivit två trådar som spretar samman och lägger in grafen här också.
Har hittat en övergång från SMS 76mm till slangkoppling.
https://docs.google.com/open?id=0B7qClAm5m4rgN1NTbDdySzZzUGs
-
FörfattareInlägg
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in