Höjd från spärrgallret

Hem Forum Biavel Höjd från spärrgallret

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare

Ska prova att larva lite nya drottningar, som jag sedan tänkte att ett vanligt viseriktigt samhälle skulle dra upp, genom att sätta larverna ovanför spärrgallret i en skattlåda på en enkel list. Kan man hänga in ramen hur nära spärrgallret som helst? Jag har halv LS till honung, och i det planerade samhället endast en skattlåda.

Det blir inte många centimeter från spärrgallret som larverna hänger.. Kan det påverka bina motivation att bygga ut? Borde jag kasta på ytterligare en skattlåda?

Du bör ha minst en låda till tror jag, de bör vara långt ifrån drottningen. Själv odlar jag aldrig i samhälle med drottning i, eftersom det blir alldeles för få uppmatade celler där.

Jag gör båda delar (viseriktigt och viselöst) och båda delar fungerar men det blir mer oförutsägbart resultat på viseriktigt.

Till frågan, jag har provat i första LN lådan och har inte märkt någon större skillnad, men det kan det mycket väl vara.

En viktigare fråga är varför du bara har en skattlåda? Är samhället så svagt att det bara behöver en skattlåda? Då är det för svagt att vilja mata upp drottningar.

Nej, samhället är inte svagt, men tidigt i maj gjorde jag avläggare på det så det kom tog bara längre tid för samhället att få upp sin bistyrka, vilket ledde till mindre dragbin under en period.

Men utifrån vad ni säger så tror jag nog att jag ska plocka bort damen ett tag för att öka chanserna på min odling.

Viseriktig drottningodling är som rysk roulette med 5 skott i magasinet i stället för 1.
    Mvh /M

Viseriktig drottningodling är som rysk roulette med 5 skott i magasinet i stället för 1.
    Mvh /M

Jag fattar vinken!  ;D

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in