Drivfodring på våren är inget som jag använt mig av då de inte behövs för att få igång samhällena, men det jag är frågande till är,, visst ökar drivfodrings svärm viljan för att det blir mer aktivitet i samhället och bi mängden ökar i antal, det är ju det man är ute efter vid drivfodring. och vi kan enas om att med ett stort samhälle om man inte vidtar åtgärden som att göra avläggare ökar viljan att svärma. men jag tycker inte att man ska avråda drivfodring om det behövs på grund av svärm risken, för svärm risk behöver inte vara ett problem om man bara utarbeta ett system som funkar och en avelsbas som inte skickar iväg svärmar hej vilt.
Du skriver att storleken på botten kan ha betydelse för svärm viljan, har inte provat så många ramformat men det jag kan säga av egen erfarenhet är att kupans storlek måste vara anpassad till det avelsmatrialet. tex man köper in, med det menar jag har man lågnormal och bara har en låda för yngel,( bi mängden ser stor ut) och sedan köper en drottning som är avlad på dadant eller något annat stort ramformat så får den väldigt trång i lågnormalen om man inte är med på den snabba utvecklingen.
Odlar själv på dadant vilket jag tycker fungerar bra.
man kan alltid försöka dominera luft rummet men ändå så får man några riktigt dåliga korsningar i bland , är egentligen helt otroligt om man ser till det i procent. hur många drönnare som borde flyga av det avelsmatrialet som önskas 🙂