Honungens påverkan på blodsocker II

Hem Forum Honung och andra produkter från bikupan Honungens påverkan på blodsocker II

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare

Ämnet har varit uppe förut, men det var ett tag sen så det blir ett nytt inlägg.

Jag har läst en bok av Ron Fessenden som heter The Honey revolution. Han menar att honung är bra för ”allt”. Fruktoset går åt i processen att göra om glukos till glykogen = inte mycket kvar att släppa ut i blodomloppet.
    Själv äter jag nästan inga kolhydrater alls då jag har svårt att hantera blodsockersvängningar (var nog på väg in i diabetes typ 2). Det senaste året har jag provat att äta mer honung och klarar märkligt nog av det. Jag har också träffat på personer som fått höra av sina läkare att honung skulle vara bättre än annat socker.

Jag vet att mina ketonvärden inte påverkas av honung på samma sätt som av en brödbit eller en bit potatis. Blodsocker har jag dock inte mätt, men visst finns det någon här på forumet som har såna stickor och som kan kolla om de blir påverkade?

Ursäkta min okunnighet, men vad är ketonvärden?

Ketos är ett tillstånd som innebär att kroppen har extremt hög fettförbränning. Även hjärnan drivs då på fett, via ketonkroppar. Dessa är energimolekyler i blodet (liksom blodsocker) som tillverkas av fett i levern och blir bränsle för hjärnan.

För att få igång ketonproduktionen behöver mängden av hormonet insulin i blodet vara låg. Ju lägre insulin, desto högre ketonproduktion. Och när man har en välkontrollerad rejäl mängd ketoner i blodet så är det ett bevis på att insulinet är mycket lågt – och att du får maximal effekt av din lågkolhydratkost. Det kallas optimal ketos.

Jag är åldersdiabetiker och följer spänt fortsättningen på detta ämne.
    Ska försöka att testa blodsockret ett antal ggr per dygn under en vecka utan honung för att sedan testa en vecka med honungsintag och se om eller vilken skillnad i värdena som uppstår
    det blir inte helt vetenskapligt då jag inte vet vad som finns i maträtterna av socker.

Redovisa gärna dina värden här. Det är ju intressant!

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in