honungens påverkan på blodsockret

Hem Forum Honung och andra produkter från bikupan honungens påverkan på blodsockret

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare

Jag har för mig att jag hört eller läst att honung inte har samma blodsockerhöjande effekt som vanligt socker. Stämmer det? Honung skulle således inte vara så farligt för t.ex. diabetiker eftersom det inte krävs insulin för att plocka ner blodsockret.

Den här frågan återkommer ibland på olika forum med varierande svar. Men om vi skall luta oss mot definitioner av olika sockerarter och hålla oss till vetenskap och beprövad erfarenhet är det lämpligast att referera till en faktasida hos Livsmedelsverket.

Honung innehåller glykos och fruktos. Fruktoshalten kan bli upp till 55% beroende på honungens ursprung och ev tillsatser. Större delen är alltså glykos och den påverkar insulinproduktionen medan fruktosen har mindre påverkan.

Att honung skulle vara ofarligt för diabetiker är allså en skröna som mycket annat.

Läs all info om socker i följande länk.
    http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Kolhydrater/Sockerarter/

Den här frågan återkommer ibland på olika forum med varierande svar. Men om vi skall luta oss mot definitioner av olika sockerarter och hålla oss till vetenskap och beprövad erfarenhet är det lämpligast att referera till en faktasida hos Livsmedelsverket.

Honung innehåller glykos och fruktos. Fruktoshalten är mellan 7-17% beroende på honungens ursprung och ev tillsatser. Större delen är alltså glykos och den påverkar insulinproduktionen medan fruktosen har mindre påverkan.

Att honung skulle vara ofarligt för diabetiker är allså en skröna som mycket annat.

Läs all info om socker i följande länk.
    http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Kolhydrater/Sockerarter/

Var i all världen har du fått dessa siffror ifrån?
    En genomsnittlig svensk blomsterhonung består av 39% Fruktos, 32% Glukos, 4% Maltos, 2% Sackaros, 1% högre sockerarter, 5% kvävehaltiga ämnen samt mineralämnen, 17% vatten.

Vad intressant! Honungsförädling tillsätter 10% fruktos för att svensk honung inte skall självkristallisera. Den borde klara sig utan tillsatser med så hög fruktoshalt!

Nej, 39% Fruktos är för lite för att honungen skall hålla sig flytande. Därför tillsätter HF ca 10% ytterligare för att göra en flytande beredning. Denna beredning är inte längre honung och kallas inte heller för detta.

Jag läste i fel kolumn, fruktoshalten i flytande honung med tillsatser kan vara upp till 55%

Det betyder att honung innehåller mera kalorier än vanligt socker.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Kolhydrater/GI—Glykemiskt-index/

Läkare som arbetar med metabolism säger att fruktos ombildas i levern till glukos. Det borde i så fall påverka insulinproduktionen!

Tack för infon!

Som jag minns det är spermier de enda celler i folk som drivs av fruktos, det borde betyda att allt annat i kolhydratväg som kroppen skall använda på ena eller andra viset eller stället går via glukos……

Lars A

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in