Hem › Forum › Allmän biodling › Höstfodring
-
FörfattareInlägg
-
2013-07-27 kl. 21:06 #14603Gamla ForumetanvändareForumledare
Hej,
Jag tänker slunga sent (25 aug) och därefter fodra bina inför vintern. Några frågor:
1) Finns det många ämnen i Bifor som är viktiga för bina, eller går det lika bra med sockerlösning?
2) Om jag kör på Bifor, hur många kg ska jag satsa på till ett samhälle på 20 ramars yngelrum?
3) Kan jag ge dem allt på en gång, eller bör jag dela upp fodringen och i så fall hur och varför?
Tack på förhand!
Mvh Erik2013-07-28 kl. 12:20 #17609Gamla ForumetanvändareForumledareHar inte gjort det själv än (nybörjare i år) men jag har ställt samma fråga flera gånger till olika biodlare och alla har sagt så här
1) Sockerlösning är bäst, använd inte Bifor eller något annat
2) Ett samhälle ska invintras med 10 ramar honung och 20kg socker lösning
3) Allt eftersom, vad jag har förstått, det är bara att kolla själv om de har så det räcker då o dåDet sagt, det vore bra om nån annan kan bekräfta.
Mvh
Jim2013-07-28 kl. 19:00 #17610Gamla ForumetanvändareForumledare1. Jag anser att de är precis likvärdiga. Socker är billigare men slabbigare och behöver vara något större volym i hinkar och foderanordning.
2. Det beror på vad du har för bin, för kupa, för vårutveckling, vad du har för sensommardrag och om du har dragbin. 20 kg socker räcker i princip alltid hela april månad ut (om det inte blir rövat!). Kan det motsvara 24 kg bifor? Har du honungsramar kvar så kan du räkna av fodergivan motsvarande vikt.
3. Att ge hela givan på en gång är praktiskt (om man har en foderanordning som klarar det). Men om du ger det vid ett tillfälle så ger det minimal påverkan att föda upp nytt yngel och ofta vill man ha en viss drivfodereffekt under sensommar-tidig höst.2013-07-28 kl. 19:24 #17611Gamla ForumetanvändareForumledareSka man invintra sent så är bifor att föredra eftersom det går fortare för bina att omvandla det till vinterfoder än socker.
mvh Edward 😛
2013-08-09 kl. 16:31 #17619Gamla ForumetanvändareForumledareTack för svar!
1. Så 20 kg socker räcker även för yngelrum på 20 ramar?
2. Hur mycket behövs då till ett yngelrum på 10 ramar? Mer än 10 kg skulle jag gissa?
Jag planerar att ge bina fodret ca 1 september och det är inte tänkt att ha någon drivfodringseffekt (drivfodrar dock lite de sista två veckorna i august (skattning blir nu 16 aug)).
3. a) Kan det vara en vits att drivfodra lite längre, och därmed skjuta upp ”slutfodringen”?
b) Påverkar detta då hur mkt jag ska ge i slutfodringen?Tack på förhand!
Mvh Erik
2013-08-09 kl. 19:56 #17620Gamla ForumetanvändareForumledareDet är mjuka frågor som du får lika många svar som du fråga biodlare 😉 Men här är min åsikt:
1. Ja. Men räkna bort vikten av honungsramar.
2. 20 kg även då. Men har de då t.ex. 3 ramar yngel så får det inte riktigt plats.
3a. Det är ett vågspel. Jag (i Skåne) brukar börja vinterfodra någon gång mellan 5 och 15 september. Ett år fick jag nästan magsår för det var så kallt att de inte ville ta fodret. Det finns även de som hävdar att bina behöver längre tid på sig att bereda fodret. Nackdel är också att svaga samhällen tar foder dåligt när temperaturen går under +15ºC. Nackdel är att fodret behöver kunna tas snabbt av bina, framåt början på oktober kan det vara för sent (för kallt). Fördelarna är att det inte är så mycket yngel kvar då så fodret får bra plats även om man väljer att övervintra på en låda. På två lådor har man inte detta problem. Dessutom har temperaturen ute gått ner vilket minskar röveriet mycket. Fördel också som du skriver att man kan drivfodra lite längre tid mellan slutskattning och vinterfoder.
3b. Nej, ingen skillnad. Större delen av vinterfodret används ändå i april.2013-08-11 kl. 08:36 #17622Gamla ForumetanvändareForumledareTack så mycket igen för utförliga svar!
Bara en sak jag fortfarande undrar över:
Oj, lika mycket foder (20 kg) även till 1-lådas-samhälle, då får ju varje bi dubbelt så mkt att äta? Nåt med att energiåtgången per bi blir högre eftersom klotets yta i förhållande till volymen blir större eller nåt sånt…? Läste nånstans att ett 1-lådas samhälle får plats med 18 kg foder i strösocker räknat, så 20 kg måste vara precis på gränsen då…2013-08-13 kl. 06:29 #17625Gamla ForumetanvändareForumledareSkillnaden i foderanvändning på ett stort och litet samhälle beror inte så mycket på mängden bin utan snarare på att ett starkare samhälle orkar värma upp kupan tidigare på våren och ha mer yngel långt innan draget börjar. Men riktigt hur bimängden har utvecklats till våren är mycket oförutsägbart och beror bland annat på åldern på bina som invintras.
-
FörfattareInlägg
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in