Humlor var är ni ??

Hem Forum Allmän biodling Humlor var är ni ??

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare

Vädret är trist och jag sitter som vanligt vid denna tiden och kolla in nya forskningsrapport
    angående bi-sjukdomar och behandlingsmetoder och annat smått och gott som har med
    biskötsel att göra.
    För att muntra upp mig lite tittar jag på en kortfilm om ”Humlor” som vann första priset
    i EU s tävling för kortfilmer om Bi och Humlor 2015.
    Tyvärr var det max 5-6 humlor som jag såg under 2015, och några fjärilar sent på sommaren.
    Jag längtar verkligen efter att träffar er!!
    Med mina nyårshälsningar följa: youtube : czech bumble bee

beenice

Humlor är mycket intressanta. Jag har en bok om humlor i Sverige som är nedpackad just nu på grund av kommande flytt och om jag minns rätt så finns det ett trettiotal olika arter av humlor i vårt land. Men häromdagen köpte jag på Akademibokhandelns bokrea boken ”Galen i Humlor” av Dave Goulsen som verkar jätteintressant. Är man intresserad av humlor så rekommenderas också sista numret av bitidningen som kom häromdagen, dvs nr 3 2016. Det finns en artikel om ”Fjärils- och humleträdgården” med tips på de 20 bästa växterna för pollinerare. Planterar man växter som dessa så kommer pollinerare. Kanske finns det någon med praktisk erfarenhet som kan rekommendera växter som humlor dras till ?

Jag skulle vilja prova att odla humlor, precis som bin. Någon som har erfarenhet av detta?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in