Hur många är ute och arbetar?

Hem Forum Allmän biodling Hur många är ute och arbetar?

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare

Om man har en kupa med 50-80 000 bin hur många kan man anse är ut och jobbar, samlar nektar och polen?

mvh Edward  😛

Hehe, det beror kanske på vilken politisk inriktning kupan har…? Kanske många sitter hemma och gör inte skäl för sin mat, kanske är några beroende av Bidrag  8) 8) 8) 8) 8)

Är det inte ett demokratiskt kollektiv i kupan?

mvh Edward  😛

Är det inte ett demokratiskt kollektiv i kupan?

mvh Edward  😛

Icke!The Royal Qeen Herself styr och ställer! Tar du bort henne slutar knegarna samarbeta inom en stund…

8)

Icke!The Royal Queen Herself styr och ställer! Tar du bort henne slutar knegarna samarbeta inom en stund

Tills arbetarna tröttnar på henne och gör ett ny drottning om de inte tycker att hon gör sitt jobb!

Hur många har inte förfärats över den nya inköpta drottningen bollades vid byte eller tillsättning i nya avläggaren.

Eller så hånar arbetarna en ännu mer och låter henne lägga några egg och sedan knäppa henne, och gör ett nytt drottning  :-[

Sen är det så att de slutar inte jobba bara för att de inte har en drottning, somliga har det i sitt bisköttsel att byta drottningen vid stora drag, eftersom det blir ett uppehåll i egg läggningen finns det då inga larver att mata och värma och fler kan ägna sig åt honungs hämtningen.

mvh Edward  😛

Om jag skulle försöka svara på den ursprunliga frågan så har jag inte siffor, men säg att de har 3 veckors innetjänst och 2 veckors utetjänst. Då är 2/5 av bina dragbin, dvs 20 000 i ett samhälle med 50 000. Dragbina är inte ute och flyger hela tiden, jag hittar ingen uppgift om hur stor andel av tiden de är ute, men säg att de vilar i kupan lika mycket som de flyger dagtid. Då skulle det vara 10 000 som är ute och 40 000 hemma. Det som talar emot detta är att man ser skillnad på ett samhälle mitt på dagen och kvällen, det borde då vara en större andel än 1/5 ute kan man tycka.

Själv betraktar jag DR som en slav. En äggläggningsslav.

Bin gillar att arbeta och de hugger i där det behövs. Om drottningen avlägsnas så finns inget öppet yngel att mata efter vecka. Ambina skolar då om sig och börjar hjälpa till på fältet istället. Sen beror det ju på om det finns något ute att göra, det kan vara dåligt väder eller det finns inget drag. Det kan vara olika när på dagen dragväxterna släpper nektar. Det finns mycket som påverkar hur många bin som är ute och arbetar. 

Stämmer verkligen detta med 3 veckor inne och 2 veckor ute.

Om vi fortsätter på Laurins uppgift om 3 respektive 2 femtedelar så skulle det finnas
    30 000 bi som har inre tjänst, (vakt, städ, skötsel av yngel).

10 000 skulle finnas på flustret, det blev trångt även om vi minskar till 2 000.

10 000, ( plus de 8000 som blev över från vakttjänsten),  för att sköta ynglet som kan vara runt 30 000 = 1 på 3 det kan man kalla personlig assistans utan någon större ansträngning.

10 000 för att städa de 2- 3 000 celler som blir urkrupna per dag. Visst det städas även på andra ställen i kupan men den arbetsstyrkan kan ej heller vara särskilt stor.

Om vi sedan ser på utebina
    Vid ett hyfsat drag så bör bina släpa in 5 kg nektar per dygn + pollen o vatten.
    Uppskattar detta till totalt 8 kg massa.

8 000gr fördelat på 20 000 bin ger 0,4gr per bi som flyger 6-10 ggr per dag skulle ge 0,036 till 0,040gr per flygtur.

Obs jag påstår inte att ovanstående siffror är sanna utan det är en funderring runt Laurin:s siffror, mycket tacksam för kommentarer.
        / lasse

Det här med olika yrkesgrupper får man ta med en nypa salt. Det är så att ett bisamhälle är ett kollektivt samhälle där alla hjälper till efter bästa förmåga. Om det inte finns jobb det yrke de för tillfället har så hjälper de till med annat.

Dessutom när det inte finns arbetsuppgifter så blir unga bin ”lagerbin” eller ”förrådsbin” istället för att gå ut i produktion. Där kan de förbli länge tills en arbetsuppgift behövs och under tiden åldras de inte nämnvärt.

Det jag ville få fram var är det verkligen så att bina är mer i innetjänst än ute så kan det knappast samlas så mycket honung under vår o försommar när bistyrkan är låg.
    Vaktstyrkan t.ex borde vara lika stor nästintill oavsett samhällets storlek.

När jag tittar inne i ett samhälle när det är normaldrag så är skillnaden i bimängd jämfört mot samma samhälle:s bimängd när draget har minskat mer än 1:2.

Om man känner till hur mycket ett bi lastar och hur många flygturer det gör på ett dygn så kan man genom att ta viktökningen under ett dygn få reda på antalet bi som rört sig ute.

Jag ifrågasätter för att jag inte vet inte för att jag vet!
      /lasse

Jag är beredd att hålla med dig i dina funderingar Lasse! Då det är drag på högsommaren skulle jag vara förvånad om inte det är betydligt större andel än 1:2?

Jobbar man i ett starkt honungsproducerande samhälle mitt på en sådan dag är där ju gott om plats mellan ramarna, men kl 21 är det nästan så att täckplasten lyfter av alla bin som trängs där under…

Dessutom när det inte finns arbetsuppgifter så blir unga bin ”lagerbin” eller ”förrådsbin” istället för att gå ut i produktion. Där kan de förbli länge tills en arbetsuppgift behövs och under tiden åldras de inte nämnvärt.

Och just därför finns det gott om arbetskraft när draget och vädret är gynnsamt.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in