Ingen nektar från GMO raps.

Hem Forum Allmän biodling Ingen nektar från GMO raps.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare

Har precis pratat med en bitillsynsman och han påstår att bina inte får någon nektar från GMO raps och att GMO raps är vanligt förekommande i Sverige. Jag kan inte se något på internet om att GMO raps inte producerar nektar och jag får inte heller känslan över att GMO raps är vanligt förekommande i Sverige, är det någon som vet med säkerhet ???

Har hittat den här länken:

http://www.slv.se/sv/Fragor–svar/Fragor-och-svar/Genetiskt-modifierad-mat/Honung-med-pollen-fran-GMO/

Är det vanligt att honung innehåller pollen från GMO?

I Sverige finns ingen kommersiell odling av genmodifierade grödor. Det finns cirka 15 försöksodlingar. Sådana måste vara godkända och den som gör fältförsök ska vidta åtgärder, så att risken för att pollen hamnar i honung minimeras.

Så bitillsynsman teorier anser jag bara är trams.

Har analyser av GMO-innehållande honung med innehåll av just GMO-raps.
    Nästan all Canadensisk honung innehåller GMO-raps.

Din misstanke är korrekt, din bitillsyningsman är ingen expert på GMO.

I Sverige odlas idag ingen GMO-raps. (senast var 2009 då man odlade GMO-raps på 10 platser).
    I EU har man insett att raps är en besvärlig gröda rörande spridning av GMO. (kontaminerar konventionella produkter), varför man nästan avstått GMO-raps.

Men sverige har GMO-backtrav, äppel och pärongrundstammar, aspar, oljekål, potatisar, sockerbetor..(biodlare i trakterna runt om försöksodlingarna har tvingats börja evakuera sina bin, för att säkerhetsställa att inga icke livsmedelsgodkännda GMO hamnar i butikshyllorna)

Mvh A-C

Så man får äta gmo grödor men inte honung med pollen från dessa livsmedel gmo grödor ?

mvh edward 😛

Tack för ditt utförliga svar Ann-Charlotte.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in