Inspärrad drottning

Hem Forum Allmän biodling Inspärrad drottning

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare

Jag har ett bisamhälle som jag gjort en avläggare från för ett par veckor sedan. Både avläggare och det ursprungliga samhället värker utvecklas väl. Nu är det så att jag tänker resa bort tre veckor och funderar på om det kanske är risk för svärmning trots att jag gjort en avläggare. Kan jag helt enkelt stänga in drottningen med ett spärrgaller längst ner i det ursprungliga samhället under min bortavaro och vad har det i så fall för nackdelar?

Hej
    Jag tror inte det är så bra. Jag tror det blir för lite plats för äggläggningen och då börjar samhället att förbereda sig för svärmning.

Jag skulle i stället se till att drottningen har mycket plats i yngelrummet – motsvarande 2 LN lådor – och sen sätta på en extra skattlåda med mellanväggar ovanför spärrgallret, så att det finns gott om plats för bina och så att ungbina försvinner upp och börjar bygga ut mellanväggarna. Finns det någon ram i yngelrummet med bara honung eller pollen (utan yngel/ägg), t ex den bakersta, skulle jag flytta upp den i skattlådan, och flytta ner en tom utbygg  ram i yngelrummet.
      Allt för att det skall finnas mycket plats både i yngelrum och skattkammare.

Yngelrummet är redan 2 LN och en skattlåda finns ovanför spärrgallret där de bygger för fullt. Planerar att ställa på ytterligare en skattlåda innan jag åker. Ska kolla om det finns någon honungsram att flytta upp från yngerummet.
    Om jag placerar spärrgallret längst ner, alltså under yngelrummet påverkas inte rummets storlek. Den enda nackdelen som jag kan se är att om det sker ett stilla byte kan inte den nya drottningen komma ut för parning men det kanske är andra nackdelar med att spärra in drottningen som jag inte känner till.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in