Hem › Forum › Praktisk biodling › Invintring med täckplast
-
FörfattareInlägg
-
2013-08-26 kl. 16:55 #14618Gamla ForumetanvändareForumledare
Hej, Jag har alltid invintrat utan täckplast för att inte riskera kondens! Nu funderar jag ifall täckplasten kan ligga över vintern? Jag tycker det borde vara lika stor risk för kondens med täckbräder av plyfa som jag hittills använt! Någon som har erfarenhet av att låta täckplasten ligga kvar över vintern?
Mvh
Fredrik2013-08-26 kl. 17:18 #17638Gamla ForumetanvändareForumledareHej!
Min erfarenhet säger att du ska ha tätast möjligt upptill i kupan på vintern, och ventilation nertill. Själv har jag täckplast (plexiglasskiva) ovanpå, och helt öppen nätbotten nertill.
Den dåliga luften sjunker, medans värmen stannar upptill.
Saknar du nätbotten kan du lägga ett par spik mellan lådan och bottnen mitt emot flustret, så blir det en ventilation i springan.
mvh
2013-08-26 kl. 17:46 #17640Gamla ForumetanvändareForumledareFörutom första året har jag alltid invintrat med täckplast och har aldrig märkt några negativa effekter av det. Men jag kan inte säga säkert att jag märkt något positivt heller.
2013-08-26 kl. 17:54 #17642Gamla ForumetanvändareForumledareHar man frigolit kupor så går det definitivt bra med täckplast+ man ventilerar ner till.
Har man gamla kupor av trä, trågkupor, kupor utan botten ventilation eller kupor som har i sin konstruktion tänkt att man ska topventelera så är det nog ingen bra ide med täckplast.
Bra eller dåligt beror på hur man har tänkt att ventilera
mvh Edward 😛
2013-08-27 kl. 09:48 #17643Gamla ForumetanvändareForumledareMina kupor är av trä, både tråg och uppstapling. Alla samhällen invintras på två våningar lågnormal och täckplast över för att jag vill se på våren när bina har kommit upp. Det blir aldrig någon kondens på plasten när vinterklungan får möjlighet att befinna sig där den ska under vintern, alltså på tomma celler under fodret.
2013-09-04 kl. 19:16 #17657Gamla ForumetanvändareForumledareTack för alla kloka tips! I år prövar jag att invintra med täckplast!
Mvh
Fredrik
🙂
-
FörfattareInlägg
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in