More than Honey

Hem Forum Ekologisk biodling More than Honey

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare

Jag skriver härnere på den ekologiska sidan, för den verkar helt övergiven!! finns det verklig inga biodlare som är intresserad att vara bi får det lite bättre. Inget levande varelse har gjort
    so mycket nytta för oss människor, och har fått so mycket skit tillbaka!
    Enligt EU s statistik är medelålder bland biodlare 59 år. i Österrike är dom uppe i 63 år
    Jag tror, att ingen organisation, som har en sodan åldersstruktur är motiverad av snabba,
    genomgripande förändringar som krävs, för att våra honungsbi skall får det bättre!!
      Största problemet är plötslig inte längre Varroa, nej det är brist på folk som vill bli biodlare.
    Visserligen är anordnade utbildningar till biodlare välbesökt, men tagens ungdomar vill inte lägga so mycket tid och energi på en enda hobby. Mobilen,smartphone,läsplattor och sociala nätverk tar sin tid. I släptåget på stadsodlingar följa stadsbiodlare i alla större städer som önskar sig ett annorlunda sätt att sköta sina bisamhällen. Dom kommer att ha svårt för, att bisamhälle dör, och måste hela tiden kompletteras med nya avläggare osw.
    En bivänlig, naturnära bi-hållning komma att underlätta för dom att inte lägga av so lätt.

beenice

Även om medelåldern är hög hos biodlare håller jag inte med om att det är ett stort problem. Återväxten och tillkomsten av nya biodlare är hög, och jag tycker att allt fler börjar få upp ögonen för biodling. Berätta att du är biodlare i ett nytt sällskap, och frågorna och diskussionerna kommer genast.

Många nybörjarkurser är också fulltecknade, i alla fall i den regionen som jag bor i.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in