När räknas en ram som täckt?

Hem Forum Allmän biodling När räknas en ram som täckt?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare

Hej

Snart är det dags för mig att skatta för första gången men jag är lite osäker om det är dags än. Några ramar är täckta till 2/3 på ena sidan men bara 1/3 på andra sidan. Skall jag vänta tills även andra sidan är täckt till 2/3?

Micke Granath

Många faktorer spelar in, men nej, i ditt fall är honungen garanterat mogen.

Några ledtrådar;

Stänker det nektar ur ramar som du ”testslungar” i luften med ett halvhårt kast? Om inte, skatta när du har så mycket täckt av ramarna som du beskrivit.

Har det varit kanonväder de senaste dagarna, eller en dag med regn och svalare? Har det varit uppehåll i ett eller två dygn på draget pga tex regn? Skatta, för då har bina hunnit dunsta vattnet ur nektarn då de inte fyllt på med nytt.

Morgon eller kväll spelar stor roll om draget pågår! I tveksamma ramar är det ofta 3-5 % lägre vattenhalt på morgonen än på kvällen, eftersom de dunstat vatten hela natten…

mvh

Intressant, tack för det!

Micke

Gjorde mig besväret att vänta tills mina ramar var HELT täckta, både fram och bak. Med raps.  ;D
    Både onödigt och fram för allt dumt; honungen stelnade på mindre än 3 dygn. Har aldrig varit med om något liknande, fick ju panik en morgon (och då hade jag ändå rört kvällen innan!) när spaden satt fast i smeten. :-

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in