Nödcell med omgivande täckta drönaryngel

Hem Forum Allmän biodling Nödcell med omgivande täckta drönaryngel

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare

Hej!
    Har ett samhälle som blev av med sin drottning 31 Maj  (avläggare där drottningen följde med av misstag. Modersamhället var sålunda utan drottning. Efter detta har det funnits viceceller 6 juni som vid tillsyn 23 juni var borta. Hade  då tanken att det borde finnas en ungdrottning som inte var parad – utan att någon drottning varit synlig.  Kollade igen 30 juni utan att hitta drottning ej heller spätt yngel eller täckt yngel. Dock finns det endast ett fåtal/max 10st täckta drönaryngel Tillsätter då 30/6 en ram med ägg/spätt yngel för koll om det skulle dras upp viceceller, dvs koll om det finns en drottning? Gör koll den 3/7 och ingen vicecell på den ram med spätt yngel. Kollar inget mer den dagen. Idag 10/7 går vi igenom kupan igen som har mängder med drönare och många drönaryngel, men det märkliga är att det blad drönarynglen finns viceceller (mitt på ramen) som är täckta (detta är inte på den ram jag tillsatte med yngel den 30/6). Nu ställer jag mig frågan – Vad är det som händer? Finns en oparad drottning som jag inte sett? eller en dåligt parad drottning eftersom vädret varit blåsigt och inte optimalt för parning? Kan det vara äggläggande arbetsbin, men då kan det väl inte bli någon vicecell/nödcell?

Finns det någon som kan förklara detta?

Tacksam för era kloka tankar
    Hälsningar Helen

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in