Nordiska bin VS Kranier

Hem Forum Allmän biodling Nordiska bin VS Kranier

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare

HEJ
    jag är en glad nybörjare som  ska starta upp med  2st Kupor nu.
    jag har möjligheten att välja mellan nordiska eller kranier bin
    vad ska man välja. vissa säger att nordiska svärmar och är elaka.medans andra säger desamma om kranier.

glömde säga att det inte finns några bin i närheten där jag ska ha dom.
    ingen risk för nån typ av blandras.

Somliga säger så mycket och i biodlarsammanhang måste man vara mycket försiktig med att framhålla den ena rasen framför den andra för risken är att man blir kallad Taliban eller nåt……..

Jag är bara inne på min tredje säsong (från komplett nybörjare) med mina utmärkta Ligustica och talar utan vetskap om annat än mina egna bin. Jag skall byta ut dem mot Nordiska (i år om jag får tag på drottningar) av ren princip för att jag ogillar att man raderar ut en naturlig varelse i vår natur genom att importera grannraser hur som helst…… Och med gott hopp om att spillran som det arbetats med är Nordisk nog…..

Folk (odlare av Nordiska) som jag varit i kontakt med talar väl lite i egen sak men inga av dem verkar vara ständiga gäster på akuten beroende på ilskna bin..

Gott nybörjeri

Lars A

Haha tack för svaret
    Det förklarar varför man inte får så många svar om dom olika sorterna.
    Jo det lutar mot nordiska för jag kommer att ha mina kupor långt från några andra biraser samtidigt så hjälper man rasen framåt .
    Har även tänkt i framtiden försöka mig på lite drottningodling om det går bra för mig med bina.

Hoppas det går bra……. Själv hoppas jag på att drottningodlandet (och parandet) går bra i Dalsland så att jag kan få två stycken därifrån framigenom………. Jag har ju liten erfarenhet av bin själv och jag vet egentligen inget om hur de levererar honung eller övervintrar eller nånting………. Ren princip som sagt men jag tror att det blir bra… Det blir det säkert med alla sorters bin, mina Italienskor har varit väldigt trevliga att ha med att göra så jag har inget ont att säga om dem..

Lars A

Hej
    Vill bara säga att jag hämtar 2 kupor nordiskabin imorgon.
    Det känns både bra och pirrit  men nu är  jag på g. 😀

Trevligt trevligt !! Det går att tillbringa timmavis bara med att sitta och titta på dem………. Själv går jag i väntans tider på lite besked om hur tillgången på drottningar blir…….

Lycka till !!

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in