Hem › Forum › Allmän biodling › Nystartare 2014
-
FörfattareInlägg
-
2014-01-09 kl. 08:37 #17853Gamla ForumetanvändareForumledare
Vad tycker ni är viktigast?
NUMMER 1
Välj ett enhetligt ram- lådformat från början! (och det är tveksamt om det ska vara LN, men där varierar preferenserna beroende på vem du pratar med)2014-01-09 kl. 10:28 #17854Gamla ForumetanvändareForumledareWow, jag är djupt tacksam för alla era svar!
Jag har fått tag på en i Småland som har Övervintrande Buckfastsamhälle till ett ok pris men vad anses som bra, billigt pris?
Det var tänkt att jag skulle pratat med bankman tills idag och sedan återkomma till Småland med definitivt besked…. Därför är jag som mest intresserad av vad jag behöver för att kunna starta upp och komma igång utan att bli låst för att jag fattas en massa…Sååå… nu behöver jag den extra gången där ni skriver VAD ni anser som VIKTIGAST för att jag ska kunna köra igång på 25 samhällen och därmed börja hitta redskap osv och räkna in det till bankmannen… 😀
2014-01-09 kl. 10:31 #17855Gamla ForumetanvändareForumledareHejsan!
Jag skulle behöva hjälp och råd för att komma igång till vårens framtida runda!
Vad behöver jag när jag kör på 25 samhälle? Tex i skyddskläder, utrustning mm för denna omfattning och som kommer att ökas upp till mellan 50-100 om två tre år?
Hade uppskattat svar och hjälp snarast då jag tänkte besöka banken om finansiering för mitt framtida yrke!
Med surriga hälsningar Therese
Läste alla inlägg i denna tråd. Du har fått många bra råd av personer som vet vad dom talar om Olof, Edward etc. etc.
Jag vill tillägga att vara egenföretagare är inte alltid en dans på rosor. Jag vet att man skall vara positiv på sociala forum och speciellt på ett forum som detta skall man vara positiv till biodlande. Jag är positiv till biodling och tror att man kan försörja sig som proffesionell biodlare men vill höja ett varningens finger vad gäller uppstart av ett bankfinansierat nyföretagande.
Mitt råd till en yngre entusiast är att skynda långsamt och bygga upp ett biodlingsföretag organiskt med eget arbete som största insats och en begränsad extern bank finansiering .Detta låter tråkigt och är förmodligen inget du vill höra !!!
Att bedriva egen företagssamhet skall vara roligt och positivt. Hur ökar du sannolikheten att ditt nya företag blir eb bra grej???
Mitt råd är dra inte iväg och gör en affärsplan med snabb tillväxt ( 100 samhälle på kort tid ) med slunglinje. paketering etc på en gång. Ta det stegvis.
Biodlare har olika upplägg på sin verksamhet, vissa fokuserar på avläggarförsäljning, andra på försäljning av honung i bulk. andra genom smaksättning och försäljning på marknader. andra fokuserar på allt etc. etc
Kolla runt och se hur andra gör. Försök att hitta det upplägg som passar dig bäst. Fokusera på att vara bra på vissa saker och försök inte i början att bli bra på allt.
Det finns ett par exempel här i sverige på storsatsningar från början som inte varit så lyckosamma. Akta dig för att bli medlem i den klubben.
Det finns mängder med exempel på de som skyndat långsamt. Försök att bli medlem i den klubben istället.
En annan tråkig sak med nyföretagande är kassaflödet. Du måste ochså leva under en uppstarts period. Hur många biodlare har en inkomst av tjänst vid sidan om sitt biodlande ?
Kanske lite tråkigt inlägg men jag tror att råd till en nybörjare måste vara realistiskaSkynda långsamt
Olle
.2014-01-09 kl. 11:59 #17856Gamla ForumetanvändareForumledareJag skulle vilja vinkla problematiken lite åt ett annat håll. Diskussionen handlar lite för mycket om olika prylar, ramformat osv, inte oviktigt. Men en av mina utmaningar för att utöka är att hitta platser för bigårdar som har drag under huvuddelen av säsongen, är logistiskt lämpliga (bilväg osv). 200 sh är ca 10-15 bigårdar, som skall finnas inom rimligt kör avstånd osv.
Tillräckligt stor lokal för att hantera hela honungsprocessen och vinterförvaring med olika typer av arbetslokaler, kylutrymme, rengöring/målning mm.
mvh
Johan2014-01-09 kl. 12:00 #17857Gamla ForumetanvändareForumledareSååå… nu behöver jag den extra gången där ni skriver VAD ni anser som VIKTIGAST för att jag ska kunna köra igång på 25 samhällen och därmed börja hitta redskap
Det allra viktigast är kundskap.
En försäkring mot yngel röta är ett måste.
mvh Edward 😛
2014-01-10 kl. 20:21 #17858Gamla ForumetanvändareForumledare… Men en av mina utmaningar för att utöka är att hitta platser för bigårdar som har drag under huvuddelen av säsongen, är logistiskt lämpliga (bilväg osv). …
mvh
JohanUtan att komma alldeles för långt bort från ämnet skulle jag ändå vilja fråga hur man bär sig åt för att hitta bra platser? Annonser? Köra runt och leta?
2014-01-10 kl. 21:48 #17859Gamla ForumetanvändareForumledareUtan att komma alldeles för långt bort från ämnet skulle jag ändå vilja fråga hur man bär sig åt för att hitta bra platser? Annonser? Köra runt och leta?
För permanenta bigårdar börjar jag på google flygfoto och letar ut ett antal möjliga platser, sedan åker jag runt och kollar på dem. Det är bara ca 1 av 10 platser som blivit en bigård av de jag åker ut för att kolla. När allt är bra knackar jag dörr tills jag hittar markägaren. Har hittills inte fått nej en enda gång, men varit tvungen att flytta en bigård pga att marken skulle användas till annat. Sedan har jag själv lämnat flera platser för att de inte varit bra (och för att jag flyttat).
Jag har rätt höga krav på platsen: Osynlig från trafikerad väg, vindskyddat, tillgång till naturligt vatten, körbart ända fram, några hundra meter från närmaste hus. Och såklart är dragförhållanden mycket viktiga. Här finns i princip bara odlade åkrar, det gäller att hitta outnyttjade platser där många återstycken möts för att få variation för bina. Gamla övergivna tomter där det stått hus kan man börja att undersöka. Jag har minst 800 meter mellan varje bigård. Det är inte huvuddraget som avgör hur många bin man kan ha på en plats, det är dragförhållandena tidig vår och sensommar. På en plats kan bara 20 meter göra stor skillnad på skörden. Det gäller att förstå ljus, vind, fukt etc. Så ja, att hitta bra platser till 200 samhällen skulle ta mig mycket tid. Men det är viktigt för både övervintring och skörd och därmed a och o för lönsamheten.
För tillfälliga bigårdar när jag flyttat till drag eller pollingern har jag inte alls tyckt det var så viktigt, bara ställt upp dem där det passar markägaren.
2014-01-10 kl. 22:32 #17860Gamla ForumetanvändareForumledareSååå… nu behöver jag den extra gången där ni skriver VAD ni anser som VIKTIGAST för att jag ska kunna köra igång på 25 samhällen och därmed börja hitta redskap osv och räkna in det till bankmannen… 😀
Lista på saker att köpa till 25 samhällen:
Bikurs
25 st Bisamhälle
Benställning snickrar du själv eller hellre plastpallar
Slöja med jacka
Handskar
Bränsle till rökpusten (från brädgården kanske)
Borste
Ett honungs kärl med tappkran
Rökpust
Besök på biblioteket
Socker från mataffären till vinterfoder
Varroabehandling (se till att få hjälp med den istället)
Slöjdkniv (ta två det är lätt att glömma en i en bigård)
Vattensprejflaska
28 kg hinkar som rymmer hela din beräknade skörd
hinkhållare
Honungsburkar m plåtlock
Etiketter
Cellplastkupor
Spärrgaller
Ramar (färdigtrådade eller plast)
Vax
Låna slunga och avtäckningsgaffel och sil och finsil första året
Foderlådor alternativt foderplastpåseGlöm inte att du måste transportera både dig själv och utrustning och honung mellan bigårdarna, det är oftast inte bra att ha 25 samhällen på samma ställe.
Om du egentligen tänker expandera till 100+ så ser inköpslistan helt annorlunda.
2014-01-10 kl. 22:43 #17861Gamla ForumetanvändareForumledareMitt råd till en yngre entusiast är att skynda långsamt och bygga upp ett biodlingsföretag organiskt med eget arbete som största insats och en begränsad extern bank finansiering
Det är enligt mig det bästa rådet i hela tråden. Att starta ett lånefinansierat biodlingsföretag går att göra, men då måste du ha ett annat jobb vid sidan om som kan betala ränta till banken de första åren eller måste du låna till räntan. Har du en fastighet att belåna? Annars blir räntan högre.
2014-01-18 kl. 14:28 #17864Gamla ForumetanvändareForumledareVad anser du/ni det som är A O för att starta upp? Vad tycker ni är viktigast?
A och O är kunskap.
En mentor är bra, men det finns inte två biodlare som gör likadant. Det som fungerar för en person i hens storlek kanske inte passar i en annan storlek eller för dig.Sök utbildning, besök Biodlareföretagarnas öppet hus i sommar ( Kostar dig några dagar och 6-800 mils bilresor )
Försök gärna få en praktikplats hos någon yrkesbiodlare i sommar. ( Även om det bara blir tidvis när det är som mesta att göra så hinner du suga åt dig mycket )
Hur många samhällen man behöver ha för att få en årsinkomst är omöjligt att svara på. Det beror i första hand på vad du anser vara en godtagbar årsinomst. Det avgör på hur biodlingen lägggs upp. Det är inte bara honung som går att leverera. Kom också ihåg att det kommer dåliga år som man måste klara med någon typ av buffert.
Mycket av ekonomin ligger i att undvika att skaffa fel saker. Mycket av ergonomin ligger i att skaffa rätt saker.
Även om det här är SBRs forum så vill jag rekommendera Biodlingsföretagarna. Anledningen har andra angett.
2014-02-06 kl. 10:08 #17884Gamla ForumetanvändareForumledareHur går det Tess? Har du fått någon rätsida på alla tips, och gick du till banken eller inte? Fortsätt gärna och skriv hur det går. Hoppas du inte gett upp dina idéer.
-
FörfattareInlägg
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in