-
FörfattareInlägg
-
2012-08-06 kl. 07:36 #14403Gamla ForumetanvändareForumledare
När Biodlingsföretagare fortsätter att använda Apistan blir risken för Apistanresistens högre för varje år.
Till slut blir det kaos och då kommer man på andra kemiska lösningar, ibland med otillåtna farliga preparat.De otillåtna läkemedlen är Coumaphos och Akrinatrin. Akrinatrin är enligt Läkemedelsverket förbjudet inom hela EU.
Aktiv substans – Preparat
akrinatrin – Gabon PA-92
amitraz – Apivar
brom-propilat – Folbex VA
cymazol – Apitol
coumaphos – Perizin
fluvalinat – Apistan
flumetrin – Bayvarol2016-11-03 kl. 14:04 #19666Gamla ForumetanvändareForumledarePratade med en utlänsk biodlare som lovordade Amitraz mot varroan.
Gjorde en slagning på det och hittade en lista som Ekot gjort, utifrån Livsmedelsverkets stickprov 2010-14:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6394678
Amitraz kan alltså vara hormonstörande och cancerogent. Står dock inget om i vilka doser. Intressant också att man inte hittat det i honung. Löser sig Amitraz i vax som fluvalinat?
Samtidigt hittade jag den här skrivelsen, lämnad 2014, från Biodlingsföretagarna, som vill att regeringen och läkemedelsverket ska godkänna preparatet i Sverige mot varroa:
Deras argument går dock mest ut på att man inte ska få resistens på Apistan, inget nämns om Amitrazets eventuella biverkningar.
Någon som vet var detta landat idag?
2016-11-03 kl. 19:12 #19667Gamla ForumetanvändareForumledareVarroan slår till hårt ibland odlingar i länder som har väldigt reglerat vilka bekämpningsmedel som är tillåtna. Med organiska syror som jag själv använder skjuter man bara på problemet. Man bekämpar men det finns tillräckligt med Varroa kvar för kommande säsong och ev reinvasion.
Vi bekämpar inte Varroa i Sverige, vi reducerar dem kraftigt men utrotar inte och problemet kvarstår genom att Varroan förökar sig ständigt.Bina klarar av ett litet varroatryck och man går lååångt över ån efter vatten genom att tro att bina skall sköta allt själv genom avel.
De kemikalier som används är lite enklare att använda och något effektivare. Men det blir Varroa kvar och man måste fortsätta bekämpa. Till slut uppstår resistens mot bekämpningsmedlet och man får stora problem. Man måste alltså växla bekämpningsmedel under lämpliga perioder för att minska risken för resistens.
Bäst vore ett bekämpningsmedel som tog bort 100% av Varroan och då dör alla och problemet resistens kommer aldrig att uppstå. Amitraz är inte en sådan substans som klarar det.
Det blir allt färre bin i våra kupor även om man sköter dem noga. Det måste till något effektivt och verksamt som kan appliceras på alla kupor samtidigt över en tid i regioner för att kraftigt slå mot Varroan och påverka dess utbredning.
Det finns ingen nation som har Varroa som blivit av med den. Problemet Varroa har hållit på länge under många år och slår hårt mot ekonomier.
Med allt centralstyre som bevarar varroaproblemet i nuvarande skick och brist på nya innovativa lösningar så blir det till slut anarki. Folk tar till snart allt utomlands för att få hålla sina bin och sin näring vid liv.Det har redan börjat breda ut sig i Sverige också. Vi har haft rubriker med otillåtna medel anmälda av bitillsyningsmän hos svenska biodlare också. Man hittar årligen något och det skulle inte förvåna mig om det finns ett sk mörkertal. Biodlare som använder dylika medel men man har inte kommit på dem än.
2016-11-04 kl. 18:46 #19668Gamla ForumetanvändareForumledareBäst vore ett bekämpningsmedel som tog bort 100% av Varroan och då dör alla och problemet resistens kommer aldrig att uppstå.
Kanske i Sten-Åkes värld, men i verkligheten skulle det aldrig fungera eftersom inte alla bi-ägare skulle bekämpa samtidigt, och reinvasionen skulle ge samhällena nya kvalster rätt snart. Hänger inte alls ihop med resistensframkallande, det är en annan sak.
2016-11-04 kl. 20:08 #19669Gamla ForumetanvändareForumledareHur tänker du nu Thomas?
Dödar preparatet alla kvalster som exponeras för det uppstår det ingen resistens.
Att det sen blir en reinvasion för att det sannolikt inte går att få alla att behandla samtidigt så att man utrotade kvalstret, särskilt med trenden av naturlig bi- och kvalsterodling, är en annan sak.2016-11-04 kl. 21:19 #19670Gamla ForumetanvändareForumledareDet är sant, i teorin borde det inte utvecklas resistens då nej. Men innan detta uppnås i verkligheten så har vi nog fått fram VSH-bin långt tidigare gissar jag. Bådadera ligger långt fram i tiden är min gissning…
2016-11-04 kl. 22:33 #19671Gamla ForumetanvändareForumledareDet har du säkert rätt i Thomas.
För att gå tillbaks till den ursprungliga frågan så är det så att i rationell biodling vill du ha ett preparat som är effektivt och långtidsverkande. Varför du inte hittar restsubstanser i honung är för att dessa används utanför skördesäsongen.
De organiska syrorna har nackdelen att de påverkar drottningarna negativt och kan i värsta fall leda till att de dör eller slutar lägga ägg. Tänker då i första hand på myrsyra.
Alla organiska syror skadar bina och dosen är gjord för att de ska skada kvalstren så att de dör, men bina ska inte stryka med. Därför vill man använda preparat som är snällare mot bina.Problemet med läkemedelspreparaten är att kvalstren har lättare för att utveckla resistens mot dessa än mot de organiska syrorna.
För att undvika detta vill man helst kunna rotera mellan ett antal aktiva substanser.För denna typ av djurläkemedel är problemet att de behöver vara godkända i Sverige, att de är godkända i annat EU-land hjälper inte.
Med tanke på att Sverige i detta sammanhang är ett mycket litet land och godkännandeprocessen är dyr söker inte företagen för att få sina medel godkända i Sverige.
Nu kan man, eftersom det inte finns något verksamt medel godkänt i Sverige, få andra i EU godkända medel utskrivna på licens. På så sätt kan Amitraze lagligt användas i Sverige idag.2016-11-05 kl. 19:23 #19672Gamla ForumetanvändareForumledareDe organiska syrorna har nackdelen att de påverkar drottningarna negativt och kan i värsta fall leda till att de dör eller slutar lägga ägg. Tänker då i första hand på myrsyra.
Alla organiska syror skadar bina och dosen är gjord för att de ska skada kvalstren så att de dör, men bina ska inte stryka med. Därför vill man använda preparat som är snällare mot bina.Dessa påståenden har jag hört uttalas mer eller mindre under alla de 23 (!) åren som jag använt syror emot varroa. I mina egna bigårdar har jag än idag däremot aldrig upplevt dessa problem med Drottningarna. Än en gång efterlyser jag därför vetenskapliga studier som kommit fram till samma sak som skrönorna gör gällande? Så länge det inte finns, så fortsätter de att vara just skrönor för mig.
2016-11-05 kl. 20:21 #19664Gamla ForumetanvändareForumledare2016-11-05 kl. 21:25 #19665Gamla ForumetanvändareForumledareAnvänds syror på rätt sätt i rekommenderad koncentration så har varken drottningen eller de övriga bina några större problem med detta.
2016-11-06 kl. 18:01 #19661Gamla ForumetanvändareForumledareAnvänds syror på rätt sätt i rekommenderad koncentration så har varken drottningen eller de övriga bina några större problem med detta.
Instämmer. För mig räcker 23 års erfarenhet av syrorna för att vara övertygad om att inte Drottningarna är i riskzonen vid bekämpningen.
-
FörfattareInlägg
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in