Placering avståndshållare

Hem Forum Praktisk biodling Placering avståndshållare

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare

Var (på vilken höjd) brukar ni anbringa avståndshållare på sidorna?
    Har helsvea-ramar (300 x 300 mm) och funderar om jag verkligen behöver 2 st på varje sida…

Självklart ska man ha två stift på varje sida. Det övre sätts ju i överlisten, någon mm utanför där spikarna går genom överlisten och ned i sidolisterna. De undre sätts just ovanför de spik som kommer från underlisten, dvs ca 40 mm upp från underkanten av nedre listen.

För att komma ihåg vilken sida som är standard att stiften ska sättas i, så har jag en bra komihåg-regel, men den kanske är oacceptabel för en och annan: Tänk politik, och håll ramen hängande framför dig. Stiften ska vara framåt till höger, men vänstern är alltid emot dig…  😉

Jättebra förklarat – tack, Thomas! Men kanske var min fråga inte tydligt ställd, för jag menade de som håller avståndet mellan ram och låda (inte de mellan ramarna)
    I Törebodas katalog sida 10, artikel nr 55.

Aha, det var nog jag som missuppfattade, slarvigt.

Avståndshållarna i sidled bör du bara behöva två st per ram, även om du flyttar samhällena. Jag har inga sådana alls, och flyttar väldigt mycket sommartid.

Dessa avståndshållare i sidled behövs egentligen bara om man vill vara 100% säker på att inte krossa en Drottning mellan ram och yngelrum. Med lite vana så är de, liksom det mesta i de där redskapskatalogerna, helt onödigt menar jag.

Sedan kan man också tillägga att det beror lite på vilken typ av kupa man har. I tex Nacka som jag själv använder, så låses överlisten på ramen mot sidorna upptill i lådan, så avståndshållarna i sidled behövs inte annat än då ramen är på väg upp eller ner vid en inspektion, och inte då ramen hänger på plats.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in