Gick nyligen på en Grundkurs i Livsmedelshygien. Fick då reda på att Baljväxter som Lupin måste märkas ut på etiketter då den kan vara farlig för allergiker. Men är även pollenet från Lupin farligt för allergiker? Har köpt 3st pollen bottnar ”Honungsmannen”, så nu ska jag börja samla in pollen. Men blir ju lite rädd med dessa allergener.
Jag har inte hört talas om nötallergiker som blivit dåliga när de ätit honung från tex mandelodlingar, för att dra en parallel.
Fastän jag inte har en susning egentligen, skulle jag gissa att pollenallergiker kan äta pollen, men inte andas in det. Rätta mig om jag gissat fel. ???
Det kulinariska användandet av termen nöt är inte lika restriktivt som det botaniska, och några nötter definieras som nötter i matlagningen, likt pistaschnötter, mandlar och paranötter,[2] men är inte nötter i en biologisk mening. mandel är ingen nöt 🙂
Det är även så att man kan var allergiskt mot bara en sorts nöt och kan äta andra nötter.
Det beror en hel del på individen.
mvh Edward 😛
Som sagt, det finns många olika nöt i hagen att vara mer eller mindre allergisk emot… Vi som gillar kött känner till nöt-kreaturen, och under valår som detta råkar man på politiker, där har vi väl oxå många ”nöt”? 8)
Författare
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in