Ramar kvar med lite raps honung

Hem Forum Allmän biodling Ramar kvar med lite raps honung

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare

Hej Forum,
    Jag slungade igår och i vissa samhälle såg det bra ut men rapshonung som var lite täckt som sig bör, i andra hus fanns det bara lite rapshonung men inte alls täck och relativt lätta ramar. Jag lät dessa vara kvar.
    Nu undrar jag eftersom rapshonungen kristalliserar sig i ramarna om jag gjorde fel som lät de med väldigt lite honung sitta kvar. Rapsdraget är över.
    Kommer det bli svårt att slunga vid andra skörden på de celler som hade lite rapshonung kvar?

Så länge du har dem kvar i kupan klarar det sig 1-2 månader utan problem! Men slunga dem inom 2-3 dagar då du tagit ur dem…

(I och för sig hade det inte varit problem att slunga ur nyare honung, även om det längst in i cellerna redan kristalliserat. Nästa vår hade bina löst upp honungen och förbrukat den, så den kommer till nytta ändå.

För ungefär 15 år sedan fick vi i Sydsverige rikligt med honung från granbarrlusen, s.k. cementhonung. Många grävde ned dessa ramar med stenhård honung i cellerna, medans några få istället sparade dem till våren. I mina samhällen, som återfick ramar med cementhonung i nya yngelrummet, fanns inte ett spår av honungen efter 14 dagar, däremot ramar fyllda med nytt yngel!)  😉

Då får de sitta kvar.
    Tack för svaret

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in