Ramar med honung?

Hem Forum Allmän biodling Ramar med honung?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare

Hej jag undrar om det går bra att ta ut ramar från yngelrummen och förvara dom i en låda tills det är dags att slunga resten?Det är många ramar fulla med honung med Ls och jag har Ln i resten så flytta upp går ju inte…

Hej du!
    Är du säker på att det bara är honung så att det inte är kvar foder sedan vintern så är ju själva honungen tillsluten och blir inte sämre för det. Dock så bör du vara försiktig om du har raps nära, den honungen kristalliserar gärna och sen får du inte ut den om du väntar.

Ett problem kan vara att honungen i ramarna blir kallare och därmed mer trögflytande och därför inte kan slungas ut (behöver inte bli så) men har man ett värmeskåp/värmerum som håller 34-35º så kan man ställa in ramarna något dygn innan slungning och då löser det sig.

Jag tänkte ju mest för att skapa utrymme till drottningen.man kan kanske använda dom till foderramar när jag gör avläggare lite senare istället då…

Det kan du absolut göra, då spelar det ju ingen roll vad det är för honung som är i. Bra läge att sätta i outbyggd mellanvägg om du behöver fler utbyggda ramar.

Tänk på att bisamhället kräver mycket energi. Särskilt yngeluppfödning behöver både till värme och foder. Ta inte bort för mycket för det kan fort ändra sig i dragmöjlighet på grund av väder.

Hej, nu när snart rapsen blommat över,ska man försöka ta så många ramar som möjligt med honung och slunga el gör det inget för bina om den stelnar i ramarna som är till dom själva?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in